AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.455

Export av avreggat/obesiktat fordon

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Har funderat på att köpa bil i Sverige och importera till Finland pga större urval/bättre prisbild. Har kikat på "lite äldre" projektbilar som i vissa fall är avregistrerade eller obesiktade. Hur kan man göra för att köra en sån bil (lagligt) till gränsen? Sen på finska sidan får jag ju tillfälliga skyltar men hur funkar det i Sverige?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det är väldigt krångligt med export i sverige.. När jag exporterade min M5 till Finland så var jag tvungen att ta bilen till Stockholm och plocka skyltarna i hamnen så köparen fick fixa resten i Finland.

Enl. vägverket så kan den Finska köparen ansöka om tillfällig registering i Sverige, vilket enl. deras hemsida tar ca7dagar och skyltarna skickas sedan till den Finska köparens Svenska adress.. helt sjukt, dvs att köparen måste bo i Sverige minst 1vecka om detta ska fungera och man kan ju inte vara säker på att detta sker inom 7dagar utan det kan lika gärna ta 14dagar.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
De gick igenom just det i veckans Teknikens Värld. Man kan köra med de svenska plåtarna till finland och sen bara skicka tillbaka dom eller förstöra dem. Så gjorde vi när jag jobbade som exportsäljare inom VAG.
Glöm inte att kryssa i rutan (avreg) i reg.beviset.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
enl. uppgifter från vägverket så måste skyltarna skickas in vid avregistrering, vilket jag var tvungen att göra. Vägverket gav även förslaget att man köparen kunde köra bilen på de svenska plåtarna och sedan skicka tillbaka dem, fasst skulle det vara så att köparen struntade i att skicka tillbaka dem så gick det inte att avregistrera bilen.. Dessa uppgifter fick jag för ett år sedan så det kan ha ändrats.
Enkel lösning är att beställa dubbletter då är det bara att skicka in dom...

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.