AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
753

Angående DSC på 528iM -00 E39

Ga
23
Gavelin
528iM -00
Hej

Har ett problem, igår när jag skulle köra hem från staden så dog bilen först för mig två ggr när jag skulle back ut från parkeringen. Sen kändes den väldigt svag, och när man gasade på så hände ingenting rent fartmässigt, utan de brummade lite bara och motorn höll mer eller mindre på att dö.

Efter ett tag så tändes även DSC lampan på instrumentpanelen, och ett felmedelande kom upp (som jag tyvärr inte kan läsa pga pixelbortfall...)
Det stod något i stil med Brake failure TROR jag, började på B iaf..

Någon som har en aning vad detta kan bero på? Jag kan inte längre koppla in/ur mitt DSC system heller.

/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lurigt. Det finns ett problem med anslutningen kontakten mellan DME och trottelhuset, är dåligt isolerat och det blir oxid i kontakten vid trottelhuset.
Brukar kunna ge liknande uppförande, men då också EML lampan tänd och bilen hackar sig fram under ca 1800rpm i nödläge 2. Kan försvinna efter tag vid omstart och ev batterireset, men kommer tillbaka oftast.
Nyare kablage har en bättre tätning, och det har nog byts ett och annat trottlehus felaktigt pga detta . Folke har bättre koll på detta än jag eftesom han råkat ut för detta vid tillfälle.
Annars får du nog gör en felkodsavläsning för att få en ledtråd.
Kolla också kontakten på ABS/DSC enheten så den inte är full av oxid, intensivbehållaren har en benägenhet att läcka så kontakten drabbas av detta på vissa modeller.

///MVH Hasso
Länk
Ga
23
Gavelin
528iM -00
Tack för svaret! Jag ska sätta min mer tekniske bror på att gå igenom detta.
Någon fler som har några idéer?
Ga
23
Gavelin
528iM -00
up
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.