AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.164

Min 525tds -02 ryker vitt?

Sh
5
Shansso
525tds -02
Hej!
Min 525 tds -02 ryker vitt...den drar inget vatten och det verkar som den ryker mer vid varmare väder(from 20 grader)?
Den kan ryka mycket vid start efter kortare körning och även vid pådrag på vägen. Om jag köet en bit och sedan stannar vid vägen med motorn igång kan den börja ryka.
Någon som vet något om detta??

Mvh Susanne
Hej!
525 tds -02??? Finns inga tds,er -02. Måste väl vara en 525D du har?
Sh
5
Shansso
525tds -02
Sorry, var lite snabb när jag skrev detta, min förra bil var en 525tds -92, så det gick av bara farten...min nya bil är en 525da -02.

Jag hade varit tacksam om någon kunde hjälpa mig...ang. min fråga. Den ryker kraftigt och på BMW verkstad har de kört felsökning, men inte hittat något fel.

Behövs mer info, så fråga mig gärna...

Mvh Susanne
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan det vara så enkelt att den högre lufttempen också har högre luftfuktighet?

Fast det låter som om det ryker rätt rejält emellanåt? Lämnar du stora moln bakom dig?

Mvh
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om bilen går bra är det säkert inget fel. Det kan t.ex. bara vara massor med kondens i avgassystemet, som förångas när du kör.
Sh
5
Shansso
525tds -02
När den ryker så lämnar jag stora moln efter mig. Jag har aldrig sett en diesel ryka på detta vis(bolma svart har man ju sett en och annan gång). Jag anser inte att detta är normalt.

Om jag drar på upp till ca 100km och släpper gasen för att sedan dra på för fullt så är effekten dålig, vilket jag tycker är lite konstigt. Annars går den jättefint.
Det är ju förmodligen vatten som har blandat sig men varför/hur kan det bli så här. Det måste vara något som inte fungerar som det skall?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Har du kollar topplockspackningen?
Sh
5
Shansso
525tds -02
Eftersom det inte försvinner något kylarvatten, så tror inte jag att topp- packningen är sönder
Vit rök = vatten.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vit rök kan även vara en eller fler droppande spridare då kan det ryka vitt på jämn gas..förövrigt så ska du inte åka till BMW utan till en Boschverkstad
turboras
Sh
5
Shansso
525tds -02
Turbon är precis bytt...om det är en eller flera spridare...hur kollar jag enklast det? Och visst tyder det på vatten, men var kommer den ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.