AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.477

Lögner i annonser

Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Vänner,

Vill bara exemplifiera hur säljare av bilar kan försköna verkligheten. Sålde min gamla 325 häromsistens, och nu har den dykt upp hos en firma söder om Stockholm.

Länk

Texten i annonsen:

Växellåda: Automat
Bränsle: Bensin

BMW 325 IA 192 HK Automat
Mätarställning: 16900mil
Färg: Röd
Karosseri: Sedan
Info: Automatisk växellåda, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Servostyrning, Nybesiktigad, Ejrost, Fler bilder finns på www.varbergsbil.com
Registreringsnummer: JRR735

Fakta:
- "ACC/Klimatanläggningen" är en on/off aircondition
- Airbag passagerare är tidigare urkopplad p g a barnstol
- Serviceboken var långtifrån komplett ifylld, särskilt på höga mil
- Larm fanns ej när jag ägde den
- Nybesiktigad, ja, i början av juni
- multifunktionsratt finns ej, inte heller på bilderna
- Ej rost hahaha den är av mig ytligt tillfixad inför försäljningen. Kika på bakluckans kant och hjulhuset hö bak får ni se...

Om ni ska köpa den - kika också särskilt på styrningen. Misstänker att styrväxeln var slut.

Trevlig och praktisk bil i övrigt, men pruta ordentligt!

Hejsvejs
R
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Givetvis informerade du bilfirman om den ytligt tillfixade rosten och den tveksamma styrväxeln....?

Annars får man för det mesta ta en hel del med en nypa salt av det som står i annonserna. Speciellt angående rosten, finns nog ingen rostfri -92 som är brukskörd.
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Köparen har alltid ett långtgående undersökningsansvar vid köp av lösöre. Priset sattes lågt, så jag tror inte att någon blev vidare värst besviken...
Bilskojare har alltid funnits och kommer nog alltid att finnas. Det är synd om dom som blir lurade.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Graf111: det känns lite som att du kastar sten i glashus/ pil i gummibåt eller vad som. Du hade samma skyldighet att upplysa bilfirman om rost, dålig styrväxel mm. som bilfirman har att upplysa en presumtiv kund om samma brister...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jesperado >>
Är du 100 på det? Alla bilar som betingar ett visst värde(?) eller som är av årsmodell 9x å nyare(?) skall ju varudeklareras. Bilarna kollas/provkörs ju av en anställd på bilfirman innan de byts in och alla fel/brister/skador antecknas och skall även vara redovisade på varudeklarationen.

Dessutom så tror jag inte att det var Graf111 som bytte in bilen hos firman. Läs hans första inlägg igen.

// Erik
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Jesperado och andra:

Min försäljning skedde till en privatperson - priset sattes lågt - köparen har som sagt ett långtgående undersökningsansvar vid lösöresköp - han verkade inte vara någon dumbom och hittade nog flera brister - alla är nöjda och glada - affären utagerad.

Sedan tipsar en kompis om att min gamla bil är till försäljning på Blocket (som beskrivs ovan), och jag noterar att det finns en del slirande på sanningen i annonsen. Detta ville jag förmedla till er på detta forum. Bara ifall någon av er skulle vara intresserad av att köpa den, ville jag vara bussig och tala om vad jag vet.

Om någon tar illa upp, tycker att jag agerat oetiskt, är upprörd över Sveriges neutralitet under kriget eller något annat - OK - men kom inte till mig och gnäll. Min köpare har inte klagat!
Diva
tycker vi ska vara tacksamma att folk tar o berättar sanningen om deras bilar.
Ja skulle nu inte vilja köpa den när man vet att saker o ting inte stämmer med just den bilen

Tack Graf111

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Erik: Ja, jag missade att det varit en privatperson som ägare mellan.
Och ja, jag är säker. Man har som säljare alltid en skyldighet att upplysa en köpare om de brister man känner till som han/hon kan ha nytta av att känna till.
Tidigare kunde man sälja en bil i "befintligt/provkört skick", detta gäller inte längre, utan säljaren har full upplysningsplikt gentemot köparen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Problemet blir att bevisa att säljaren kände till ev brister vid försäljningstillfället. Ord står mot ord...

/Olof
kilroy
Den första delen av försäljningen, mellan Graf111 och privatköparen, är uppenbart juridiskt sett utagerad eftersom båda blev nöjda.

Andra delen av försäljningen sker mellan den länkade bilfirman och nästa kund. Den kan ju möjligtvis bli mer problematisk med tanke på bilens brister.

I detta fallet är det väl bra att Graf111 uttalar sig ärligt angående bilens kondition.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"Tidigare kunde man sälja en bil i "befintligt/provkört skick", detta gäller inte längre, utan säljaren har full upplysningsplikt gentemot köparen."

Jesperado, har du nån källa till detta?
ErikBerg,

Du kan läsa mer om det på konsumentverkets hemsida.

Det är MÅNGA som inte känner till detta, men så är det alltså!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Men - konsumentköplagen gäller inte vid försäljning mellan privatpersoner, ej heller när en privatperson säljer till firma. Det är då köplagen som gäller. Rent generellt och alltid med undantag, så måste man enligt Köplagen som köpare räkna med fel och brister på en 15 år gammal bil som kostar en tiondel av nypriset. Det är ju därför den kostar mindre. Om man däremot säger att en bil har en viss egenskap, ABS, sollucka etc måste den också ha det. För konsumenter gäller som sagts tidigare annat. Förutom en annan lag (konsumentköplagen) finns också överenskommelser mellan branschföreningar och konsumentverket om tex varudeklaration av bilar, MRF-garanti och va det nu kan vara.

Matthias

Köplagen gäller när det är försäljning mellan två privatpersoner, men att inte upplysa köparen om fel som säljaren känner till på en bil borde väl vara bedrägeri i så fall?
Det är förvisso säljarens ansvar att upplysa om fel och brister som denne känner till vid försäljningstillfället. Problemet för köparen blir att kunna bevisa något. Det skall nog vara ett väldigt uppenbart och kostsamt fel för att det ska vara lönt att gå vidare med det... Köper man av ett företag är det ju viss skillnad eftersom de har ett rykte att tänka på.

/Olof
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Saxat från konsumentverket.se:

"En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om
bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.