AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.045

Hur får man metalliska ljudet m3 har i en 330?

Som rubriken lyder, är det någon som lyckats få metalliska ljudet en M3 E46 har i sin 330?
Vad jag förstått är det avgasröret som gör det ljudet, Kan man modifiera och montera på m3ans? Eller någon annan som köpt något sportsystem med liknande ljud?

Tacksam för svar.

Alltså, det som gör ljudet är inte bara själva avgassystemet, utan i princip allt i motorn, men kanske främst grenrör och kamaxel (-lar). Om du monterar extraktorgrenrör och ett komplett sportsystem, kanske i rostfritt, så lär det bli en annan sång. Extraktorgrenrör ger verkligen ett helt annat ljud. Kolla Länk

Just M3 E46 har ett avancerat originalavgassystem där hela systemet är optimerat med avseende på pulser.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
okej. Verkar krångligt och dyrt.
Tack för svaret.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Dessutom....

Ett avgasrör som har mycket tunt material släpper också igenom ljudet genom väggarna vilket ger det torra ljudet. På race har man ju ofta tunt för att spara vikt.
Mitt rostfria Bastück system har den där metalliska klangen, tyvärr försvinner den så fort rören börjar bli varma. Hade gärna haft det ljudet hela tiden...

Rosftfria system brukar ha en liten annan klang är vanliga, så du skulle ju kunna prova att byta mot ett sådant, kanske kan Ferrita snickra ihop ett system av tunnare rör, då lär du ju vara ett steg i rätt riktning.

/Fredrik
Nä, det behöver inte vara krångligare än att du åker till Ferrita, dricker en kaffe och åker därifrån med ett ljud som med raka bössor (och ekande plånbok...). :)

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
hehe, funderar på ett eisenmann catback paket.
Kan bli bättre ljud än original iaf.

itouch:

Jag kör med Eisenmann catback system, dvs med soundrör och en slutdämpare med race sound på. Jag tycker att det låter riktigt härligt! När jag letade efter ett system så var det M3ans metalliska ljud jag ville åt, tycker att det låter ganska så nära..
Jag beställde mitt ifrån xerius-racing Länk .

Samma system som på dom här videoklippen:
Länk
Carlee: Vart bor du? Tänkte så man kunde provlyssna :)

Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Det närmaste du kan komma är nog att satsa på ett Eisenmann avgassystem, de har riktigt skön sång i alla fall.

itouch:

Jag bor ca 4-5 mil norr om Uppsala. Du är välkommen att provlyssna!
Tänkte att jag skulle ut och filma lite ikväll. Kan lägga upp några klipp här sen..
Vore underbart det Carlee.
Gör gärna det, uppskattas.

MVH.

Fick du något på film? =)

Var ut igår kväll men det var inget vidare, blåste och jävlades. Ska testa nu nån dag igen..

Testa att söka på Eisenmann i [3 serien] forumet. Finns en tråd som heter nånting i stil med Eisenmann+soundpipes. I den ska det ligga en del filmklipp på andra som monterat samma system.
Tycker dock att de borde ha flera klipp på 330, d två nuvarande e inte så imponerande.. fast live säkert mycket bättre

/// Bimmarkomanen
Carlee: Uppskattar verkligen om du tar en trip någon dag du har tid övers och filmar lite =)

//itouch

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.