|
|
|
|---|---|
|
Jag är på väg och hämta bil från Dortmund alt. Düsseldorf, (BMW 530d). Nu undrar jag bara enklaste och snabbaste vägen tillbaka till Sverige. Vart i Sverige har mindre betydelse, jag ska ändå vidare norrut. Nån som vet ca:pris på färjor, broar etc. Hur lång tid tar färjorna? Jag har väl egentligen inte så bråttom, så det enklaste blir nog bäst för mig. | |
|
Rödby Purtgarden kostar 56€ enkel biljett... å fyra pers när vi åkte i somras. Öresundsbron kostar 290kr har jag för mig. Rödby Puttgarden tar väl ca 1 tim om man räknar in köandet. Kanske lite mer. Sen kan man ju åka Stora Belt som alternativ 2. Bara att kolla kartboken och se vad man är sugen på. :) |
|
|
Absolut bäst alla kategorier ärfärjan Rödby-Puttgarden och sedan Helsingör-Helsingborg Redan när du rullar på färjan i Puttgarden köper du en enkel biljett för båda färjorna (samma bolag) som kostar 82 euro tror jag det var förra månaden. Första färjan tar 45 min (lagom att äta på) för du handlar ju i puttgardens "bordershop" innan du kör in till färjeläget. Färjan går normalt var 20-30 minut beroende på dygnet Bordershoppen svänger du in till vänster strax innan spärren i Puttgarden och sedan lilla vägen in till höger vid hotellet med dom stora piratfigurerna utanför. Den andra färjan tar 20 min och man hinner precis ta en fika. Samma här var 20-30 minut beroende på tid Genom att åka färjorna får man sträcka på benen, handla och rasta. Kör man broarna missar man allt detta och måste ta tid att göra det någon annan stans med resultat att man förlorar tid och priset för broarna är ändå samma som för färjorna Vägmässigt i Tyskland kör du A1:an hela vägen via Bremen och Hamburg, förbi Lübeck och sedan upp till Puttgarden. |
|
|
Ok. Tackar för informationen. Jag tror jag går på ditt alternativ Tallviking, det lät bra! |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Det finns två bra vägar att välja den ovan nämda A1 över Bremen, Hamburg ca 49 mil mellan Dortmund - Putgarden, eller så åker man den nybreddade nyasfalterade A2 Dortmund - Hannover och vidare Hamburg till Putgarden ca 51 mil. Den sistnämda är det över lag mindre trafik på och brukar vara snabbare rent tidsmässigt. Jag har pendlat ett år mellan Båstad - Aachen ett tag och lastbilstrafiken är tät på A1 något mindre på A2 dessutom färre 120 km/h stråk på A2 Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.