AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.423

525TDS suger luft m.m.

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Tjenare. Jag blev en stolt BMW ägare i lördags men sen har jag fått lite problem med bilen. För det första så började tomgången variera lite ibland den typ går upp å ner med ca 200rpm men nu när ja tankade i villa olja i den så har det i princip slutat men man hör lite ibland. Men nu till de träliga, bilen var ju fulltankad när ja köpte den men nu kom jag ner till ca 25 liter å då så börja den suga luft å slöa ner sig + att den dör ibland men det slutade när ja tankade upp den igen. Men fast den är fulltankad så ser man i ledningen mellan filter och pump att det kommer luftbubblor ibland å ibland nästan bara luft men den går lika bra för det. Någon som vet vad det kan vara?
mi
447
min528
525tds Touring -93
har en likadan bil själv med samma årsmodell så jag har läst rätt så mkt här på forumet om dom.

Den vandrande tomgången beror på slitet ställverk i pumpen. Det är nå elektronik som sitter innanför locket på pumpen som skall styra det ena å de andra, exakt vad vet jag inte. För att lösa det problemet har jag dragit slutsatsen att det enklaste är att köpa en utbytespump från www.vege.se och montera. 10500 var priset jag fick av dom inkl frakt, dyra saker, men så är det

Sen att den inte vill gå när du har lite i tanken beror på att förpumpen som sitter monterad i tanken är slut, enligt vissa skall den gå att montera bort och bara förlänga slangen så den räcker ner i botten. Eller så köper du en ny pump som kostar ca 2000 är ej säker på priset

Sök, det finns hur mkt som hellst info om dina problem här
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ca 2000:- är priset för pumpen på BMW stämmer bra. När den är sliten brukar bilen bli trögstartad samt gå dåligt när det är mindre än runt 20 L kvar i tanken.
bara att koppla bort den och se om den går bättre
du behöver inte ens köpa en endaste grej för att fixa detta
slangen som går till förpumpen är den som du ska fästa i botten på tanken under själva fästet till förpumpen
du ser fästet när du har under 20liter
om du är nervös inför framtiden utifall du tänker köra på gränsen vad gäller bränslet så kan du montera dit en handpump framme vid filterhuset som också fungerar som en backventil
det räcker då med ca 4handpumpningar för att fylla filter samt slangarna
om du kört soppatorsk vilket nog dom flesta som kör bil klarar av,hehe

la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Jag har kört soppatorsk en gång i min bil, den är självluftande så det är inga bekymmer att tanka och starta bilen sen.
52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
va bra då vet ja på ett ungefär.. ja har väldigt stram ekonomi just nu p.g.a. bmw köpet så ja har inte råd att kosta på den allt för mkt..

en fråga till.. idag höll vi på å grejade lite med armaturen och förpumpen men vi fick inte bort förpumpen ur tanken.. vi hitta nåra clips men förstår inte hur man får bort pumpen.
på min hemsida ser du hur den ser ut
Länk
bara att klämma ihop dom
lallas78: funkar ej om man kör utan förpump, då krävs en handpump

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
kan man inte montera en pulserande bränsle pump på tanken istället för en förpump? pumpar förpumpen jämt eller bara vid start och dieseltorsk?
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Grattis! Du har kommit in i ställverksklubben som jag själv jobbar febrilt för att ta mig ur. Betyder att kolbanan under locket är slut, och du måste byta pump a 10000 säger vissa men det kan finnas bot billigt som jag precis i dagarna jobbar på. Från Vege skall man inte byta pump eftersom de ger dig pump med gamla ställverk och på en bosch verksta i Östersund jobbar just nu med en "ny" pump med paj ställverk.

JAG HAR NU STARTAT NYTT FORUM OM DETTA MED RUBRIKEN
"TDS -93 diesel insprutningspump problem pga ställverk pajar"
VÄLKOMMEN

perantoniohansson
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hans fel beror inte på trasigt ställverk, det beror på förpumpen i tanken suger luft i stället för bränsle. Mycket vanligt fel.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag håller med dig efter jag lusläst

perantoniohansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.