|
|
|
|---|---|
|
Har ett märkligt lite vinande ljud som uppstår när jag kör iväg direkt om motorn är kall.. Ljudet kommer vid första växlingarna,hörs tydligt från precis vid växelväljaren(under). När bilen är varm hörs ingenting..växlar sjukt mjukt varm som kall.. Vad kan det vara,,är det innan oljan börjat smörja ordentligt. Allvarligt? Den är nyrenoverad med garanti.. Är det läge att plocka ner den igen?? Mvh Peter. | |
| frågan är ju vad dom har tappat i för automatolja???? | |
|
Han sa att han hällt i halvsyntet plus någon tillsats...Men killen verkar duktig som fan,lagat lådor hela livet.. Har läst här att ni absolut bara använder typ bästa bästa oljan..Kan det vara oljan?? Det var ju inte första Bmw lådan han fixat.. Han borde ha koll.. |
|
|
Lyfter en något gammal tråd... Jag har liknande symptom på min 5HP30-låda efter olja och filterbyte i helgen. Låter mest när man kör i 20-30km/h och accelererar långsamt, ett slirande/gurglande ljud, låter högre när den närmar sig att växla upp. Filtret köpte jag av en firma som renoverar automatlådor (tillverkat i Taiwan) Oljan tog jag från jobbet: vw G 052 162 A2 (min låda har grön märkning, så det ska fungera med den oljan?) Följde mektipsen om oljebyte här på forumet till punkt och pricka, samt tog hjälp av BMW´s TIS. Gäller en 750 -95 Mvh Elias |
|
|
Har min 750 inne på en verkstad just nu (ej BMW) för oljebyte i motor och låda. När jag frågade killen vilken olja man skulle använda i automaten så påstod han att BMW själva rekommenderar en olja som ska hålla väldigt länge (hette den "long-life" eller nåt liknande). Men att den skulle hålla längre och att det skulle resultera i färre oljebyten, det tvivlade verkstadskillen på. Sen beror de väl på hur man kör också. "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Clintan: Vanligt fel. Med all sannolikhet ar det antingen packningen mellan filter och ventilhus eller filtret som ligger bakom om det inte ar original. Ljudet ar oftast varst da ladan ar kall eftersom oljan ar lite tjockare da. Kan ocksa komma av felaktig olja (for tjock) men det galler inte dig efter du har ratt olja. molle |
|
| Tack för infon molle! Har beställt filter direkt från ZF nu, ska ta ner alltihop och byta så löser det sig nog. | |
|
molle325: I helgen blir det byte till filter från ZF. Bör jag spara oljan jag tappar av nu och fylla på den igen? Tänkte närmast på att jag läst en del inlägg om att lameller osv kan börja slira om man byter för stor del av oljan? Kanske är en skröna, men lika bra att höra sig för liksom.. Bilen har enligt mätaren gått 23000 mil och olja och filter är säkerligen inte bytt innan. (förutom en gång nu då, när jag monterade det undermåliga filtret) Tack på förhand /Elias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.