AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.900

Import med båt

Ar
21
Argus75
530iT -02
Är ny som skribent på detta eminenta forum men har hittat massvis av info som underlättat mitt val av bil :-) Dock inte svaren på dessa frågor.

Är på väg att ta hem en 530iT 01-02 10-15000 mil beroende på vad jag hittar. Kommer ta hem den med färja från Lübeck då jag har fått möjlighet till detta gratis.

1. Hur gör jag med skyltar? Bilen kommer ju inte att rulla i Sverige mer än från hamnen till besiktningen (ca 1 mil) går ju även att lösa med hjälp av trailer. Känns lite överkurs att betala priset för exportskyltar för detta...

2. Kan BMW tranportera "min" bil till Lübeck? Jag kommer köpa bilen osett (måste alltså kunna lita på handlaren = Aukt. BMW alt annat??) och är därför av behov av att handlaren kan frakta bilen till färjan.

3. Vilka problem uppstår med att köpa bilen utan att vara närvarande? Underskrifter etc? Är det överhuvudtaget möjligt att göra på detta sätt?

4. Tips på bilar? 530iT 01-02, 10-15000 mil, utr. skinn (har två kids 3 år och minstingen 3 månader = massa lort..) och drag. Pris 12000-15000 euro.

Kom igen nu forumet lös detta och jag är evigt tacksam!!!
1 Ring försäkringsbolaget och vägverket (har jag för mig) och be om tillstånd att köra till bilprovningen

2 Smidigare att ta hem bilen på en biltransport från handlaren hem, kostar 6-7000 från tyskland har jag för mig.

3 Känslan av att få betala och få bilen utan behöva lita till ärligheten hos handlaren går förlorad. Men visst går det att göra som du säger, känner flera som gjort så. FZGbrief och kvitto går ju att skicka med biltransporten.

4 Frågan är konstigt ställd(tror ingen orkar sitta och söka och länka upp en massa bilar till dig), sök istället på bmw.de se.mobile.de och www.autoscout24.de efter det du är ute efter.

Ar
21
Argus75
530iT -02
Tack för svaren Simon_en.

Har kikat på biltransporten också men tycker ju att det borde finnas någon form av transportnät mellan de olika BMW firmorna i Tyskland som man skulle kunna utnyttja. I och med att färjan blir gratis så blir det billigast med den hur jag än får bilen till Lübeck.

Jodå har varit närmast beroende av Mobile och BMWs beg sida sen jag sålde min förra bil (A4 Avant 2.4, mycket skön men inte tillräckligt stor). chefen funderar väl om man överhuvudtaget jobbar...för att inte tala om hur kul sambon tycker att det är.

Ytterligare två frågor.

På BMWs sida har vissa beg bilar EP i priset men inte andra. Kan man förhandla in detta på alla bilar?

Övriga (ej aukt BMW) har även de "garanti" ex vissa från stora DAT Autohaus. Någon som har erfarenhet av dessa garantier?

ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Det är inte tillåtet att köra på färjan med en bil utan nummerskyltar.
Har själv försökt detta efter att ha köpt en bil där jag mött köparen i hamnen i Rostock.

En ful-lösning kan ju då vara att ta med sig några gamla svenska skyltar bara för att komma på färjan. Men det är ju inte helt rätt kanske...
Ar
21
Argus75
530iT -02
Jag kommer skicka bilen med containerbåt så det är inga problem med skyltar på färjan.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Köpte min 530 från BMW-handlare sommaren -05.
Köpte bilen osett. Den hade dock bara rullat 900 mil och hade 14 månaders garanti kvar. Allt motsvarade förväntningarna.

Skulle dock inte göra så med annat än auktoriserade BMW-handlare. Dels för kreditrisken och dels för osäkerhet kring skicket på bilen.

Bokade Eurotransport från handlaren i Kleve hem till min garageinfart, kostade 5500 SEK.

/Mats

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kan tillägga affären gjordes upp per tel och fax. Kvitto + Fahrzeugbrief sändes med rek post hem till mig. (Kan även förmedlas av Eurotransport tillsammans med bilen)
/Mats

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.