AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
511

Klonkande ljud =(

Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Hej alla!

Jag har ett klonkande (lite åt det metaliska hållet) ljud från högra bakpariet på bilen. Tror att det kommer därifrån iaf. Tänkte att det kunde vara stötdämparna först, men hittade inget när jag kollade. Ska kolla lite närmre till helgen.

Ville bara ha några snabba råd på vad det "kanske" kan vara. Alla förslag o funderingar är välkommna!

BMW åt folket!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Förmodligen stötdämparfästet eller bakvagnsbussningarna.

Sök bland inläggen så kan jag garantera att du hittar massor om detta problem.
_S
86
_Squad_
325i Touring -90
håller med Persson, men medan du ändå är under bilen och kollar, ryck lite i krängningshämnaren. är de slut brukar ett metalliskt "klonkande" höras om man sick sack kör lite. Lycka till
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Jag tackar för dom snabba svaren!

Ska krypa ner lite mer nogrant imorgon o kolla bussningar o dämpare!

BMW åt folket!
na
59
nagguks
325i Cabriolet -94
Jag hade det där problemet förra året då det klonkade när jag körde över ojämnheter.
I mitt fall var det stötdämparfästerna som hade gått sönder.
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Hej alla!

Nu har jag fixat bilen i helgen =) Det var främre bakvagnsbussningen.
En liten rolig sak. När jag ringde runt till olika firmor för att kolla priset på bussningen, Så skulle dom ha ca300kr. Ringde då för skoj skull till BMW-orginal, och där skulle dom ha 128kr ?? =) Kul att det lönar sig att köpa orginal ibland! Hedanefter ska jag alltid ringa till Bmw för att kolla.

BMW åt folket!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hello Peppe.

Jag har samma problem på min 325 E36:a. Vet dock inte om det är bakvagnsbussningarna eller om det kan vara stötdämparfästena. Vilket skall man byta först? Va mycket jobb med att byta främre bakvagnsbussningarna, är det nått man kan pyssla med själv? Har nämligen hört att man behöver ett specialvertyg till bussningarna eller är det bara ett missförstånd?

Tacksam för svar...

Mvh Jimmy
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tror inte du rår på dom själv, min lokala mercedesverkstad (!?) hade inte rätt verktyg för dessa så jag antar att det lite special som krävs..

Du får nog hissa upp den för att känna efter vad som glappar.

Lycka till!

Mvh
Anders S.
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Hej Jimmyboy!

För det första så behövde jag inga specialvertyg. För det andra var det inte så "krångligt" heller =)
Det kan var en fördel att ha tillgång till en riktig verkstad eller garage. Det underlätter ju självklart. Men det behövs inte om man är lite händig.

Ska här o nu försöka förklara hur jag gjorde:

Efter att ha hissat upp bilen (och skruvar bort däcket), så lossade jag det undre stötdämparfästet.
Därefter "koppen" (3st bult)som håller den främre bussningen. kan dock vara en fördel och märka ut hur det satt innan du lossar. För det finns glidhål som gör det möjligt att finsjustera koppen. Denna sitter vid slutet av tröskellådan.. äh det går nog inte missa =)
Bussningen sitter med en genomgående bult o låsmutter i "koppen". Lossa o ta bort "koppen". Nu kan du se själva bussningen som sitter ditpressad i armen.

Nu kan man säkert göra på olika sätt, och det är säkert här dom snackar om specielverktyg. Det svåra är att få bort den gammla bussningen, där den sitter på plats. Enklaste vore nog att ta bort hela länkarmen och använda en press eller dyligt. Men det behövs inte.
Det jag nu gjorde behöver inte vara det lättaste sättet men det funkade kanon för mig =)

Tog ett 10mm borr o borrade ett antal hål rakt igenom bussningen. Sen tog jag en tång modell större och bände loss själva centrumet i bussningen. Nu var det inga problem att få loss övriga gummirester. Det som nu finns kvar är själva metallringen av bussningen. Denna använde jag en bågfil till, sen användes tången igen.... simsallabim så var bussningen borta!

Montering:
Gjorde först rent där den gammla bussningen satt.
Sen letade jag upp mutterhylsa modell stor. kom inte ihåg vilken storlek, men den ska vara så stor att den precis lägger an mot den yttre metallringen på den nya bussningen. Fetta in bussningen lite lätt. Sen är det bara o hålla tungan rätt i mun. Rikta in bussningen där den ska vara. Lägg an hylsan mot den yttre metallringen på bussningen. Sen är det bara o slå med en mindre slägga på hylsan. Tills det att bussningen är på plats (ska sticka ut lika mycket på bägge sidorna).
Montera ihop det andra o sen var det klart!

Det som kan var lite krångligt är att få ner länkarmen tillräckligt långt ner, så att det blir lätt o jobba. Men jag använde lite mindre våld (lagom), o kilade ner armen med lite klossar.

Jimmy! Om det är bussningen eller stötdämparen det är fel på i ditt fall är ju svårt o säga. Men lossa som sagt nedre stötdämparfästet o dra den lite upp o ner så märker du ganska snart om det är ett större glapp. På BMW sa dom att det till 90% är bussningen som brukar vara sönder.

Lycka till!!

P.s reserverar mig mot eventuella stavfel eller fel val av facktermer d.s =)
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hello Peppe.

Tack för den detaljerade beskrivningen. Då är det bara att ge sig på att byta då, men jag har inte möjlighet att göra det förrens nästa helg men det blir säkert bra. Har polare som skall hjälpa mig, 2 st fordonsmekaniker så det kan ju bara bli bra.
Men frågan är bara vad man skall byta. Men jag börjar väl dåå med busssningen. Fungerar inte det så får vi gå på stötdämparfästet osv.

Tack igen...

Mvh Jimmy
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Hej Jimmy!

Har du hjälp så är det ju inga problem. Personligen så tror jag att det är bussningen. Om inte annat så kostar ett nytt "lagersäte" (eller vad det nu heter) till det övre stötdämparfästet ca 170kr orginal!

Som sagt lycka till!

BMW åt folket!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag skulle nog ha börjat med stötdämparföstet eller vad det heter eftersom det är väldigt lätt att byta och som Peppe säger så köstar det nästan ingenting. Är man någolunda händig så byter man detta på mindre än en timme. Man märker direkt om det var det som var trasigt för så glappar "lagret" eller vad det är rätt rejält på den gamla som man tagit loss.
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
En idé kanske är att byta båda när man endå håller på =) Det är ju som sagt inga stora pengar.
Det är dock lite bökigt o tråkigt o slita ut hela inredningen i skuffen. Jag fick t.o.m lossa högtalaren för att få loss allt. Sen när det väl var gjort, så var det inte fel på stötdämparen =( Men nu vet jag iaf hur man gör.

BMW åt folket!
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Tjen Jimmy!

Lite nyfiken =)
Hur gick det för dig, o vad var det för ngt fel?

BMW åt folket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.