|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det dags att köpa bil! Går i tankarna på en X5a. Det kommer bli en 4.4 eller en 4.6is. Är det någon här på forumet som har lr haft en 4.6is som kan ge lite "tips" Är det dyrare service på isèn än en vanlig 4.4. Mvh/Daniel | |
|
Motormässigt är det inte så stor skillnad mellan bilarna. Har ej testat själv men en bekant uttalar sig så. 347 hk och lite mer vrid i 4,6 kontra 286 eller 320 beroende på årsmodell. Kan man hitta en 04:a av 4,4:an med facelift och ny motor med lägre förbrukning till samma eller liknande pris som en 4,6:a så väljer jag solklart 4,4:an. Mvh Jonas |
|
|
Utseende mässigt så står 4,6/4,8IS i en helt egen liga tycker jag. Framför allt 4,8. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| 4,6 uten tvil. 0-100 på 6,5 sek er helt vilt. I tilegg kom 4,6 med en del ekstrautstyr som ikke kunne bestilles til 4,4 eller de andre modellene. | |
|
Vad kunde inte beställas till 4.4 som fanns till is modellerna? En bekant till mig köpte precis en 4.4 -04 och bmws egna säljare sa så här ang skillnaden mellan 4.4 (320hk) och 4.8is. "Visst är 4.8is rolig att köra men den dricker bensin i sådan fart att det nästan förtar körglädjen". En välutrustad faceliftad 4.4 är nog rätt "lagom" skulle jag tro. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
I følge utsyrslisten hos BMW Norge var feks alkantara i sittefelt og dørsider ikke tilgjengelig på andre modeller før 2005. Front og bakspoiler, samt skjermbreddere står heller ikke oppført som mulig tilleggsutstyr. Standardutsyret på 4,6/4,8 er vesentlig større enn de andre modellene, så å finne en brukt fullutstyrt 4,6/4,8 er lettere. Det er klar bilen er tørst, men ved normal kjøring er det minimal forskjell i drivstoff forbruk mellom 4,4 og 4,6/4,8 men ingen kjøper disse bilene om drivstoff-forbruk er viktigst. mvh Bjarte |
|
|
Instämmer med Bjarte! Annars kan man göra som en annan som bor i Norge och bygga om en diesel doris till en 4,8IS:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hej alla glada, ska köpa X5 4.4 eller 4.6 lutar åt 4.6 vill ju ha lite extra ööööhhhn under huven men undrar en grej bara, har alla dubbla rutor runtom?? såg några annonser där de står dubbla rutor och undrar om de tillval eller har alla det?=?? frågar för ni verkar kunna de mesta på detta forum:) tacksam för svar. |
|
|
Måste erkänna att jag föredrar faceliften :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Jani75; Dubbla rutor är ett dyrt extra tillbehör:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Gör det stor skillnad komfort mässigt med dubbla rutor? hade Audi S8 innan och de vart kanon med dubbla glas , inge ljud alls. för övrigt vad exakt skiljer sig 4.6is från 03:a 4.4ia??( mer än 27 hk) tack för svar Mvh Jani |
|
|
Hei Jani, dobble ruter gjør stor forskjell. Det blir vesentlig stillere i kupeen, spesielt dekkstøy. Hva som leveres standard på de forskjellige årsmodellene varierer sikkert litt, men 4,6 har vesentlig mer utstyr som standard. Min 4,6 kom som nevnt over med skjermbreddere og spoiler lakkert i bilens farge foran og bak som standard. Bilen leveres også standard med sportsunderstell og 20" felger med 275 foran og 315 bak. Annet standard utstyr for 2002 mod er Servotronic, aut. nivåregulering, sportskinn mulitifunc-ratt , side airbag bak, alarm, el. sportseter med korsryggstøtte og varme fører/passasjer, spylersystem frontlys, regnsensor, xenonlys. Så kommer selvfølgelig en mengde tilleggsutstyr i tillegg. Motormessig er det minst forskjell mellom 4,4 og 4,6 på 03 modellen. 4,4: 220 hk/ 440 Nm / 0-100 7 sek/ toppfart 210 4,6: 247 hk/ 480 Nm/ 0-100 6,5 sek/ toppfart 240 4,8: 360 hk/ 490 Nm/ 0-100 6,1 sek / toppfart 246 mvh Bjarte |
|
|
Köp för guds skull 4,6 eller 4,8 om du har pengarna. Sportigare och mycket vackrare. Tror väl egentligen att försäkring är ungefär det samma och når det kommer till försäljning senare så borde en IS vara mer poppis än en 4,4. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
HAR JAG HELT FATTAT FEL NU???? har inte 4.4l 286hk till år 2003 och 320hk efter det sen att 4.6 tillverkades 02 och 03 och har 347hk sedan kom ersättaren till 4.6l en 4.8l med 360hk har jag rätt eller fel?? läser på norska ovan 220hk på 4.4l mm men tack ,vet iaf att dubbla rutor gör stor skilnad.. blir troligtvis en 02:a 4.6l hittat en full utr. med 7900mil för 330 lappar, verkar kanon ska kolla in den kommande v. gör man nån större service vid 10-13 000 på X5 oxå?? som sagt hade Audi S8 innan och då vart det vid 12 000 en större service för nästan 20 000.- tack för alla svar Mvh Jani |
|
|
Hei Jani, Beklager feil tall, 4,4 har 320 hk fra 2003 4,6 har 347 hk 4,8 har 360 hk Når det gjelder service så bytter jeg olje oftere enn vanlig siden man har en tendens til å kjøre litt hardere med så mye kraft i motoren. Min bil har jeg nå tatt Insp II med skifte av alle filter, oljer, plugger, bremsevæske og ac-service. Har også skiftet 2 små stad-stag foran som gir den vanlige "klunk" lyden. Totalt litt over 12.000 nok. //Bjarte |
|
|
ok.. 12 000.- inte så farligt, låter helt överkomligt, jag hade service på min Audi S8 + byte av styrstag över o nedre totalt 23 000.- så då e de billigt med BMW.. tack ska du ha för all info Bjarte. ska köpa min svarta 4.6 X5 på onsdag om allt e fint skick på den Mvh Jani |
|
|
Hej alla glada ,, blir en X5 4.6 is nu i v. men undrar bara innan jag köper nått spec man ska kika på ,nå standard grejer som kan fela på en som rullat 10 000mil??? skulle vilja veta om de nått spec . bara.. är inge expert på X5 mer än att jag tycker den e skit snygg och har grymma köregenskaper och bra prestanda. |
|
|
Hei Jani, Min 4,6 har fått full oppgradering av forstilling, så sjekk dette for slitasje. Få avlest lektronikken for historikk og feilkoder. Kan gi varsel om det har vært eller er problem med noen deler. Mvh Bjarte |
|
|
har fått tag i en 4.6is nu 2002 modell 9000mil svensksåld,, full utr, servad på bmw ... bilen kostar 315 000,,, tycker de skit bra pris ,är inte så fixerad eller insatt i vad alla såna kostar så undrar om de verkligen är bra pris, nån som vet?? nått spec. man ska kolla efter när man köper en sån?? nå standard skavanker eller dolda fel som dom brukar ha?? när gör man stora servicen med alla oljor ,kamrem mm och vad de ca kostar?? nån som vet allt detta |
|
|
Ta kontakt själv med närmaste BMW-verkstad, se www.bmw.se, och beställ ett komplett test av bilen och be om offert att reparera alla fel de finner. Be dem även uppgradera programvaror till styrenheter motor/ växellåda samt kolla A/Cn. Detta kan spara dig tiotusetals kronor samt kostar inte mer än ett par tusen för dig. Klockren prutningsdokument förresten. Service görs ca var 2-2.5k mil och kostar i grundutförande Oljeservice 2kkr/ Inspection 1 4kkr /Oljeservice 2kkr /Inspektion 6kkr/ Oljeservice 2 kkr. Bilen själv talar om vilken service som är dags. Runt 10kkr är det inte fel att byta olja i automatlåda och filter samt kolla över framvagnen som slits duktigt på alla framtunga bilar. Bilen ah kamkedja så den skall itn bytas. Kolla noga med mänsterdjup på däcken du får räkna med 3-5kkr per däck nytt. kolla via bilpriser.se så får du en känsla för priset. Den borde ner en bit under 300 är min åsikt. Du kan forska på ägarhistorik genom ett faxutdrag på vv.se under fordon och historik. Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
FY FAAAANNN!! 1000 TACK för ditt inlägg, helt klockrent svar, jag har alltid svar på tal och vidare frågor på alla svar men du fick med allt, mållös.. ska boka in ett Mtest på BMW nästa v. vet att nya däck runtom kan jag få för ca 12 000.- de helt ok.. tänker mer på uppgradera programvaran mm.. är sånt dyrt annars att lämna in själv efteråt?brukar framvagnen behöva nå byte av styr/spindel leder? på min Audi S8 fick jag byta övre och undre spindelleder typ efter 3000mil pga klonk ljud ,slits hårt i tunga effektfulla fordon. 1000 tack bara måste jag säga för all info , helt klockrent Mvh Jani |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.