AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.112

Går inte på alla cylindrar

Hejsan, min 325i -92 frös i vintras, efter det renoverade jag toppen (planade, provtryckte ventiler osv) skruvade ihop den och lät en bmw verkstad ställa in kamaxlarna riktigt. Problemet är att den bara går på tre cylindrar nu. När jag drar ur kablarna till spole 1,2 och 3 när bilen är igång händer ingenting. Jag har bytt alla tändstift, mätt spolarna, mätt strömmen in i spolarna och sett gnistan på stiften, jag är alltså säker på att jag har gnista på alla stift.
Tändstiften på cylindrarna som inte går är sotiga, inte blöta av bensin, dom får alltså ingen sås.
Jag har mätt diverse elektriska värden på spridarna: samma på alla och jag har bensin i fuel-linen.
Vad mer kan ha gått fel, hur kan jag kolla om spridarna fungerar? Vad kostar en ny spridare?

Tack på förhand!
to
20
tobbe_samt
320/340 v8 touring -89
540/m5 v8 touring -96
Testa att byta plats på spridarna... flyttas felet till en annan cyl. så är det ju fel på spridarn/na flyttas inte felet så borde det vara nåt el fel eller data box fel...

///Tobbe
Jag har testat att byta plats på spridarna nu, ingen skillnad. Har även lagt en papperstuss under varje spridare och "startat", alla tussar var fuktiga av bensin... Alltså gnista finns, spridarna sputar bensin men cylindrarna går inte! 1+1=0, konstig kombination!
Nån som har något mer tips innan jag river av insuget och/eller ventilkåpan för att kolla ventiler och försäkra mig om att det inte ligger en uggla i insugskanalerna?

// Jocke
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Insugs lekage på dom aktuella cylindrarna, nån packning som halkat snett vid montering eller nån större slang som inte sitter på ordentligt.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Det är inte så att cylinderloppen/kolvarna tagit skada när den frös, och blivit ovala, mao du tappar komp rakt in i vevhuset. Då får du ju samma som om nån ventil e krökt=ingen komp. Det är la det vanligaste när en motor har fryst.
to
20
tobbe_samt
320/340 v8 touring -89
540/m5 v8 touring -96
gör ett komp.prov först innan du fortsätter... så vet du om kompet är bra eller inte...

Gjorde ett komp.prov med bra värden innan jag renoverade toppen, ska kolla hela insugsdelen imorrn!
Tack för tipsen!
/ Jocke
to
20
tobbe_samt
320/340 v8 touring -89
540/m5 v8 touring -96
men gör ett komp.prov nu innan du tar loss insuget... så vet du om det är bra.... det kan ju ha blivit nåt fel vid montering av toppen...

MVH Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.