|
|
|
|---|---|
|
Har kört ner de 205/50/r17 som sitter på bilen, och ska köpa nya däck, har dock alltid haft andra sköta om allt detta, men tänkte lära mig lite själv nu. Kollade först bara på att köpa samma dimmensioner och Ta Michelin Pilot Sport N2 (vilket jag antar inte är samma som ps2) Men kanske lutar mer åt att köpa 225 PS2, men undrar här vilka dimensioner kan jag sätta på bilen (330ci 02) det sittar standard bmw fälgar på för tillfälet. Destå större däck destå bättre kurvhantering korrekt? Undrar även om man måste tänka på något när man byter däcksize när det gäller försäkring eller uppdatera VV men info??? Och när vi ändå är på och frågar, måste göra Inspektion I här i skåne, några tips på firma? | |
|
"större" däck får man inte ha, ivf inte större (eller mindre) diameter/omkrets. +- 5% är tillåtet. Ett vanligt missförstånd är att en större fälg ger ett större däck. Om man går upp i fälgstorlek kompenserar man det genom att minska på däckshöjden. Om du tex har 205 breda däck och höjden 50 betyder det att höjden är 50% av bredden 205 mm, dvs 102,5 mm. Två gånger däckshöjden plus fälgdiametern ger hjulets diameter. I ditt fall 102,5*2+17*25=630mm. Som tur är finns det en räknesnurra här Länk rulla ner en bit så hittar du den. Bredare är däremot OK. Där sätts gränsen av vad som ryms i hjulhuset och under skärmkanten. Däremot får man inte förändra spårbredden, så däcken/fälgen måste bredda lika mycket utåt som inåt när hjulet är monterat. Detta "styrs" av fälgens inpressning, ET. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
såg att länken ovan inte funkade, prova denna Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Ok so jag kan satta po 225/50/r17 po min nuvarande falg utan problem? | |
|
mocean, Tänk bara på att breda däck på en smal fälg kan ge jobbiga egenskaper. Har för mig (men är inte säker) att din originalfälg enbart är 7" vilket KAN göra att 225:or ger ett sladdrigt beteende på din kärra. Jag vill påstå att 225:or bör ha en fälgbredd på 8-9" bred fälg. Min Länk Cabrio |
|
|
Jag har 255:or på 18" M-fälg. Enda nackdelen tycker jag kan vara en viss spårkänslighet. Och så lite off-topic: Rent kosmetiskt ser det häftigt ut med den bredden bak på en "liten" 330 : ) |
|
|
255:or på 8,5" har du. 265:or går på men jag då skulle jag sätta dom på en bredare fälg. Min Länk Cabrio |
|
|
enligt räknesnurran ska du ha 225/45/17 för att omkretsen ska vara tillåten. Och som Anders skriver; ballongvarning! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ok, so jag ska egentligen kopa 205/50/17 do? Nogon som har erfarenhet av Michelin N2'orna? Har sona har falgar Länk Men dock inte vinterdack po :) |
|
|
Jag skulle inte montera bredare än så på befintliga fälgar. Vill du köra bredare skulle jag byta fälgar. Det är min åsikt. Min Länk Cabrio |
|
|
ok vad tros om Länk do? |
|
|
Är nog ett bra val tror jag. Vet inte så mycket om däcket för att vara ärlig. Min Länk Cabrio |
|
|
Har precis bytt från Michelin ps2 till Brigestone Potenza. Ett tips är att kolla på tirerack.com (Länk som har mycket bra tester av däck. Här är deras topplistor på däck.. Länk Ska du ha riktigt bra sommardäck, kika under Max Performance Summer kategorin Länk . //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
jag har 225/45/17 8 tum på sommar och det går perfekt .vinter kör jag 205/50/17 7 tum mvh alex alex |
|
|
Jag hade 225/40 och 255/35 på 18" på sommarhjulen och 205/50 på 17" på vinterhjulen. / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
hillstreet du nojdare med potenza? |
|
|
mocean: Precis bytt var en sanning med modifikation. Jag har beställt dem förrförra veckan och ska sätta dit dem imorrn förhoppningsvis. Från vad jag läst och hört ska de vara bättre än Michelin Pilot Sport på torr asfalt och speciellt på vått underlag samt ha längre livslängd. Dessutom lär däckljudet vara lägre.. Pilot Sport PS2 som jag har nu blir man ju döv av efter en 50 mils resa på våra usla vägar. Dessutom kan man ju inte ha smutsiga Michelin efter vad de gjorde i USA F1 -->> Länk Återkommer med en rapport när jag fått på dem :-) En liten parantes som många av er säkert känner till. Ringde Gummihuset och hörde vad de skulle ha för två Bridgestone Potenza RE050A 225/40/R18 och två 255/35/R18. De ville ha över 3000:- PER FRAMDÄCK. Hos Däcklonline får jag två framdäck för samma pris. Helt sjukt. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Ok for vad jag forstod vart potenza lagre livstid men battre grep???? | |
|
mocean: Ja de ska ha både längre livslängd och bättre grepp. Ferrari Enzo levereras standard med Potenza RE050A vilken säger en hel del. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Skulle säga att det till viss del handlar om kvalitet men GANSKA mycket om varumärkes-samarbete... Min Länk Cabrio |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.