|
|
|
|---|---|
|
läste om en sida där dom etanolkonverterat en 520 med m50 motorn genom att sätta ett motstånd(termistor) i serie med tempgivare till kallstarten.. hur funkar det? lurar man kallstartsventilen att spruta in mer soppa? tacksam för svar länk Länk | |
|
Tror inte m50 motorn har någon speciell kallstartventil utan att den ger det extra bränle som krävs vid kallstart genom att förlänga öppettiderna för de ordinarie spridarna. Vad du gör när du sätter ett motstånd så är att du lurar motorstyrningen att motorn är kallare än vad den egentligen är. Jag körde en 525 -91 med 24v motorn på lite olika med etanol och när motorstyrningen är i ordning klarar den av att kompensera för stora delar etanol på lugn körning. Första gången jag provade var lambdan dålig och då gick den inge vidare med etanol i tanken. |
|
| Slangar och packningar mm. tål inte etanol. Kör på 95- eller 98- bensin som motorn är konstruerad för. Vill du köra billigt köp en diesel istället. | |
| Elhe; du tänker inte på metanol? det är aggresivare mot olika material än vad etanol är. | |
|
Har hört att tankbilarna måste byta pumpar å sånt till rostfritt för att etanolen är lite aggresiv. |
|
|
Etanolen är mer aggresiv än bensin. Vid konvertering rekommenderar många att man byter ut bränsleledningar och diverse packningar. Jag ser personligen ingen större vinst att köra på etanol, verken ekonomisk eller ur miljösynpunkt. Men det är en annan diskussion.. |
|
|
har kört med etanol i två år och har inte haft några problem med det än. kan man tjäna 2kr/milen så är det väldigt positivt tycker iaf jag!:) men nu har dom tydligen fått upp ögonen på att fler och fler kör på e85 och därmed har priset börjat öka, samtidigt som bensinpriset är ganska lågt (allt är relativt....) så just nu kanske inte vinsten är den bästa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.