|
|
|
|---|---|
|
Hej Har just bytt generator rem och alla spännrullar för både AC och Generator rem. Precis efter bytet så verkade det som jag hade blivit kvitt ljudet men efter första turen så verkar det som ljudet har kommit tillbaka.Ljudet hör man när man ligger på tomgång. Byte dock aldrig AC rem eftersom jag fick med mig fel och den som satt såg inte torr ut. Om jag stänger av AC så minskar ljudet. Kan det räcka att byta AC remmen nu eller tror ni att det är AC:n kompressorn som låter? ToAl | |
|
Jag har precis samma g(n)issel. Har bytt båda remmarna och alla spännrullarna. Men nu ska jag byta vattenpump också, jag tror att det kanske kan komma därifrån. Men det är svårt att lokalisera småljud därifrån, tycker jag. // Länk |
|
|
Låter det mindre när du slår av AC:n? Du får gärna oxå återkomma efter du bytt om det blev bättre. //ToAl |
|
|
Jag köpte en vattenpump idag, får se om jag hinner byta den i veckan. Om det inte blir bättre vet jag inte vad jag ska göra. Generatorn, kanske? AC:n lever ett eget akustiskt liv! Kompressorn skramlar ganska mycket när den gått varm så visst blir det tystare när jag stänger av AC:n. Men den är nog inte källan till gnisslet, det låter som om det kommer längre uppifrån på motorns framsida. // Länk |
|
| Min femtjugotrea kvittrar vid gaspådrag (!), men det hör förmodligen till en annan tråd. Mycket irriterande är det i alla fall. | |
|
skulle kontrollerat spännaren för ac rem.. min kvittrar med o jag misstänker spännaren då remmen är ok.! spännaren är vell hudralisk på din med vell? Ge han olja Bara!! |
|
|
Vet inte om detta kan bidra något, men på en Saab 9000T jag hade en gång kvittrade det ifrån motorn ett bra tag och flera felsökningar gjordes. Till slut hittade en verkstad en bult till ett stag/fäste ( till turbon ) som hade tappat moment (gängat upp sig en smula), detta tillsammans med vibrationer vid t.ex kall motor + tomgång orsakade ett sjuj...la kvitter. Bulten drogs till rätt moment och vips så flög den lilla fågeln iväg :=) Sensmoral: känn på alla bultar,skruvar i motorrummet.... mvh beemv |
|
|
Fati, visst den är hydralisk. Så det kan vara den som inte spänner tillräckligt, går det att bara byta hydralen eller måste hela spänn mojängen bytas? Jag kanske oxå ska ge mig på vatten pumpen för jag tycker det låter lite skumt där med. //ToAl |
|
|
På min så var det inte spännrullen utan en av "remskivorna" som gnisslade. Kommer inte ihåg vilken dock. BMW bytte den till ett billigt pris i alla fall. Testa med att ha bilen igång och sedan droppa lite smörjolja på varje "skiva" Då borde du höra när det tystnar. Dock bara för en kort stund sedan kommer gnisslet troligtvis tillbaka. |
|
|
Nu har jag bytt vattenpumpen. Det gnisslar fortfarande... Men när jag avluftade rann det lite kylarvätska som droppade på remmen. Och plötsligt var det tyst som i graven! Så det är i alla fall inget vitalt som gnisslar - skönt för mig :) Jag antar att det är någon av remskivorna då. Jag får droppa lite mer metodiskt så ska det nog lösa sig. // Länk |
|
|
Jag sprutade lite 5-56 på insidan av remmen så nu är det tyst. Vi får se hur många dagar det håller i sig... // Länk |
|
|
Har just fått en vatten pump levererad, tro det kan vara läge för byte åndå. Men jag har nog samma dilema som dig, ska prova lite 5-56. Vad ska man göra när det börjar igen?, för det lär det ju göra. |
|
|
Det kanske är remskivan i alla fall. Den lät ju trots att jag bytte remmen och alla rullar och nu vattenpumpen. Och det låter inte som det kommer från generatorn. Men kanske det kan vara viskokopplingen till fläkten? Jag märkte att den inte har exakt samma motstånd runt hela varvet. // Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.