|
|
|
|---|---|
Smiley© |
Hur är dagens passform på ekonomiplåt? Förr vet jag att det kunde vara lite si och så med passformen och att dom inte såg exakt likadana ut som originalet, dessutom kunde plåten vara något tunnare. Det jag tänker på är framskärmarna till en E34. Vågar man köpa såna som ekonomiplåt eller ska man försöka köpa original begagnat som är utan rost (finns det?). För och nackdelar med olika fabrikat? /Thomas |
|
Kolla med bildelsimporten.se dom har nya skärmar till E34 för en billig peng... Min bil Länk |
|
Smiley© |
Tackar för tipset, men det var inte svar på min fråga. Dessutom är t.ex. Meca billigare än bildelsimporten, för jag antar att det inte är original skärmar bildelsimporten säljer. /Thomas |
| Svaret jag fick från min lackkille ang ekonomiplåt var inte så stora problem med passformen, men däremot så är de inte lika släta - aningens vågiga i plåten. | |
| Köpte plåt (trösklar) på MECA till en VW Bubbla som jag hade förut och det var i alla fall inga problem. Men provmontera ALLTID innan du lackar... | |
Smiley© |
Om dom inte är släta i plåten är det ju inte så roligt, för det kanske syns efter lack, om man inte kör på sprutspackel och mellanslipar innan lack. Skulle nog kunna tro att det kan skilja rätt mycket på passformen beroende vilken plåtdetalj det gäller + till vilken bilmodell det är till. Jag har inte kollat än, men jag antar att original skärmar är så pass dyra så att dom är inte att tänka på. /Thomas |
|
de verkade faktiskt vara ungefär alldels på tok för dyra original.. Länk Diesel-räsern /Rickard |
|
| Ytterligare utläggning: "min" lackverkstad sa (vet inte om jag tror på detta 100% personligen) att piratplåten görs med originalpressar som BMW etc av sålt efter att de blivit alltför slitna. Därmed är passformen helt OK, men slitaget gör så att plåten blir lätt vågig. | |
|
De ekonomiframskärmar jag har sett på E34:or i min omgivning har varit klart mer rostiga än motsvarande originalframskärmar. Likadant är det på min bil, höger skärm är bytt och ja, den är redan mkt rostigare än vänster skärm, som suttit där sen bilen var ny. Jag skulle nog ta en titt på en originalskärm, eller rostskydda piratskärmen ordentligt.... |
|
Smiley© |
seb_540 Jag tror det kan stämma det ha nsa om pressformarna, det sa farsan (han jobbade då inom reservdelsbranchen då) för över 10-15 år sedan till mig att det var så, men jag vet inte om all plåt tillverkas med gamla original formar. Men är det gamla slitna original formar som plåten pressas med så bör även formen kunna ändras lite tycker jag, inte bara att plåten blir lite vågig. ErikBerg Jag har också fått för mig att ekonomiplåt rostar mer än original av nån anledning. Vet inte om det beror på att ekonomiplåten inte rostskyddas lika bra som original plåten?? Anledningen till att jag funderar på att byta framskärmar är att jag ska rusta bilen lite och bland annat lacka om hela fronten. Det finns lite rost nere i bakkant på skärmarna, det mesta döljs av kjolarna, men jag vill inte att rosten ska komma tillbaka så snabbt om man lackar om skärmarna. Jag vet att rost som en gång satt sig ordentligt är svår att bli av med och kommer tillbaka rätt snabbt tyvärr. Jag kanske är för petig, men jag gillar fräscha saker. /Thomas |
|
Många missförstår innebörden av "ekonomiplåt" och tror att det är plåten som är av snik eller ekonomityp.. ordet kommer sig av att istället för att ex byta en bakskärm, byter man ut bara skärmkanten=ekonomi.. Att en lackverkstad kritiserar plåten för att vara vågig... tja, oavsett om det är en original eller "pirat"del så krävs ju underarbete innan lack Att sen en utbytt skärn rostar, beror med största säkerhet på undermåligt underarbete! Egentligen är den svarta färgen de flersta plåtar är lackade i, enbart ett skydd! Alltså bör plåten slipas ren och sedan grundas med washprimer eller epoxigrund, i vilket fall är grundningen viktig! Sen slarvar många med underredsmassan! |
|
Smiley© |
Visst krävs det underarbete, men jag tror inte att det är så mycket underarbete på bilen från fabrik och då upplevs inte t.ex. en skärm vågig i plåten. Eller har jag fel? Jag tror iaf inte att det mellanslipas nåt på fabriken iaf, och det är väl det enda sättet att bli av med vågorna antar jag. Jag vet att färgen på all ekonomiplåt bara är ett lagerskydd och bör slipas bort innan en seriös lackering, och jag undrar hur mycket av rosten på ekonomiplåt kommer pga att folk inte slipar bort den färgen innan lackering. En annan sak jag kom att tänka på är om något är galvat från fabrik på en E34? Men jag antar att den modellen är för gammal för det. /Thomas |
Smiley© |
Jag kollade upp priset på en original framskärm till E34, 2700:- En "pirat" skärm går på ca 750:-, alltså så får man nästan 4 "pirat" skärmen för en original. Hade hoppats att original skärmen skulle vara billigare, fast jag misstänkte att den skulle vara rätt dyr. /Thomas |
| Kostar en originalskärm 2700:-... så får man 6 skärmar hos Wennström.. de tar 450:-... | |
|
Pirat skärmar har absolut sämmre passform, ofta stämmer inte dom skrapa vecken, skruvhålen tenderar att missa en heldel, tjockleken är tunnare. Till dom bilar som jag har renoverat upp alt att det i övrigt har varit en juste bil så sätter jag alltid dit en orginal del eller jagar tag i en ok orginalskärm på skroten. Tex i dag så bytte jag tröskel på en e36, usel passform, tunn i godset så det var svårt att migsvetsa i den. Som tur så har man punktsvetsmaskin så man slipper mig svetsa så mkt i det tunna helvetet. Man får inte mer än vad man betalar för |
|
Smiley© |
Pelle Persson Det du nämner i början på ditt inlägg stämmer med det jag har fått för mig också, var så länge jag höll på med ekonomiplåt, och när jag gjorde det så var det ingen yttre plåt så man brydde sig inte så mycket då. Det jag tycker är konstigt är att man får så olika uppfattning om ekonomiplåt från olika personer, men det grundar sig kanske i att olika personer har olika höga krav hur saker och ting ska vara. Undrar hur stor chans det är att hitta rostfria original skärmar till en E34? Har ju inte lust att lägga ut närmare 5500:- på 2st original skärmar eftersom mina inte är genomruttna utan bara rost längst ner i bakkant och det mesta döljs bakom kjolarna. Men jag vill att lackjobbet ska bli schysst och hålla i mer än 1 år. /Thomas |
|
Jag har höga krav, både på mitt eget arbeta men även på delar jag köper. Varför man köpa skit grejor som man ändå blir missnöjd över? Ska du byta skärmar på din m5...då går pirat helt bort i min värld. Jag tycker du ska leta på ebay, ibland kan man snubbla över orginal delar till rätt pengar...och man kan hitta rostfria beg plåtdelar i tyskland till bra pengar och har du tur så är det tom rätt nyans på dom. Ett hett tips; E34 (och även e36) rostar friskt i skärmar och men även i trösklarna..så om du inte har kompliterat ditt rostskydd inne i trösklarna så gör det. |
|
Smiley© |
Jo jag har höga krav också, det är därför jag är misstänksam mot ekonomiplåten. Jag får hålla ögonen öppna på e-bay som du säger. Men ev så lackar jag bara om dom skärmar som sitter på bilen idag, det beror på hur mörkna dom är när dom väl är demonterade. Jag har standardrosten längst fram på trösklarna som du säger, det ska åtgärdas i vinter. Men det verkar inte vara ett enkelt jobb att få det bra för det är många dubbelplåtar, vinklar och domkraftfäste där, svårt att få bort rosten då, speciellt mellan plåtarna. Jag ska göra så gott jag kan underifrån, ska nog punktblästra i den mån det går, sedan får man trycka in så mycket hålrumsvätska det går inne i trösklarna, men det verkar vara ont om hål för sånt jobb. /Thomas |
Smiley© |
Jag funderar på att lägga igen hålen för sidoblinkersen på framskärmarna för att jag tycker det ser "cleanare" ut. Någon som har någon kommentar om detta? Antar att SBP inte gillar det om dom tänker på det, men om jag åker dit på det så funderar jag på att sätta dit sidoblinkersen i stötfångarlistenen istället (är det i staterna man har så?) och besikta om, sen efter det så åker man hem och tar ur lampan och sätter på täckta stötlister så är den fula blinkersen borta igen :-) Är det svårt att montera dit sidoblinkers i stötfångaren? Det verkar inte svårt men jag har inte tittat på hur det sitter än och om den blinkersen är dyr att köpa. /Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.