AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.115

Brummande ljud vid kallstart 3,8 liters

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
När jag startar bilen kall så låter den tyst o snäll men efter ca 5 sekunder så övergår ljudet till väldigt dovt o mullrigt från toppen för att sedan återgå till normalt ljud efter ett tag. Har det att göra med att den leder avgaser genom toppen istället för kallt vatten i början? Erfarenheter?

Undrar även om nån vet vad de två elektroniska ventilerna till resonance flap kostar nya? O vad kostar en ny tändspole ca?

Har idag rivit ner hela plenumkammaren för lackering och alla vacumslangar ska bytas. finns det kompletta slangsatser att köpa till vacumsystemet? Bilen har gått 16000 mil o slangarna var som pulver...ett tips bara...se över dem...inte så jobbigt som man kanske kan tro att komma åt allt.
"Brummandet" är luftpumpen som enligt vad jag förstått pumpar in luft i avgassystemet för att värma upp katalysatorerna. Helt normalt och tyder bara på att pumpen fungerar som den skall :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
thanx kalle...
Smiley©
six power

Jag skulle tro att du får köpa alla slangar separat, det gjorde jag när jag bytte ut alla slangar på min motor när jag hade bort insuget.
jag köpte lösmeter av dom tunna slangarna och köpte även några formgjutna slangar som var duktigt hårda.

Ett tips är att fota alla slangar med en digitalkamera om du har det, så du kan se hur dom satt vart efter du river bort lite saker, lätt att sätta tillbaks slangarna fel annars.

Jag passade även på att ta bort spjällhusen och bytte o-ringarna mellan topp och spjällhus, såg att en o-ring tittade in lite i kanalen, mindre bra det.
Bytte även o-ringarna mellan spjällhus och plastböjarna som sitter mot insuget.
Det ena gav det andra så jag bytte även o-ringarna till spridarna när jag ändå höll på :-)
Men men, nånstans måste man väl hejda sig också...

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
ha ha, ja exakt... blir kanske nya o-ringar mot toppen oxå när det ändå är så nära dit. Nej jag fotade inte såklart då det såg så enkelt ut... men sen går det ett par dagar så är man nollställd!! ;) Men jag har aldrig gillat när det går lätt så...kanske frågar dig om hjälp sen då...:)

Formgjutna slangar.. hmm, till vad? En vacumslang hittade jag som är hård o den går runt toppen bakom fläkten o ner bakom grenröret nånstans...Den får sitta kvar... o fan om just den är dålig ...:(

Tänkte lösa det hela med mjuk lösmeter. Kan du rekommendera nån speciell slang/firma som fixar värmen utan att vara dubbellindad som vissa av slangarna är orginal?

Mekonomens?

Smiley©
Ja precis, man glömmer hur det satt fortare än man tror hehe
Jag har nog mina foton kvar tror jag, bara hoppas att allt satt rätt från början!

Det sitter några formgjutna slangar till tomgångsmotorn, nån mindre slang i botten på insuget, en slang från insuget till ventilkåpan, sitter kanske nån till som jag inte minns just nu.

Jag köpte mina lösmeter slangar på bmw när jag ändå köpte några formgjutna slangar där, antar att man inte kan köpa dom formgjutna slangarna någon annanstans.
Men jag vet inte om bmws lösmeterslangar har så hög kvalitet direkt med tanke på hur mina slangar såg ut, torra å höll på falla isär helt..... men men dom hade ju suttit där ett tag och det kommer ju att ta en stund innan dom nya blir lika dåliga igen.

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
ok, men de hårda får nog sitta kvar... jag litar på att de är hela då de är av hårdplast..byter dock anslutningarna på dem har jag tänkt...

Ja jag hör av mig när jag kliat bort allt hår på skallen o bilen går på en halv burk...då vill jag gärna se foton..

/M
Smiley©
Hehe tjena flintis ;-)

Inga slangar är av hårdplast, det bara verkar som det när dom är gamla.
Kolla upp dom iaf så dom inte har börjat spricka och att dom sitter fast ordentligt, en del av mina slangar satt lite löst så man fick dra åt dom lite.

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
men jag har hittat slangar som är mycket smalare o av en hårdare plast...de går inte att ansluta direkt på ventiler etc så de är fästa med ca 4 cm vanlig mjuk slang som adapter. Kanske är bytta mot orginal då?
Smiley©
Ahh du menar såna slangar, nu när du säger det så tror jag att jag hade nån enstaka sån slang också.
Jag kan kolla upp det när jag kommer hem sen.

/Thomas
Smiley©
Kollade på några foton nu och vad jag kan se så har jag bara en sång hårdplastslang som du menar på insugssidan, såg ut som om den gick till ena vridpotetiometern.
På avgas sidan finns det nån till sån hård slang.

Dom hårdplastslangarna kan du behålla så länge dom inte legat och nött hål någonstans, men byt gummislangarna i ändorna iaf.

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
va bra... skulle uppskatta om du mailar bilderna på vacum systemet till mig..:) Tänkte börja imorgon med slangdragningen...

min mail: stifler021@hotmail.com

/Flintis
Smiley©
Heheh tjena Flintis :-)

Så det har kört fast för dig?
Jag har inte tid just nu att skicka bilderna, är på väg till jobbet, så jag får ta det ikväll.
Vet inte hur många bilder jag kan maila heller för bilderna är 1-2 mb/st och det är rätt många bilder om jag ska skicka alla.

Är det något speciellt du vill se så jag kan leta fram bilder på just det?

Jag får försöka ta ut dom man ser bäst på och ev förminska bilderna lite, vilket är synd för då ser man sämre hur det ser ut. Men jag antar att dom är för stora att skicka som dom är via mail, hur stora mail kan du ta emot?

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
jag kan ta emot max 10 meg per mail. men det borde räcka med nån bild rakt från sidan där plenum suttit. Är nog mest nyfiken på dragningen till de två elektriska ventilerna. en sitter ju på plenumkammaren på undersidan o den andra sitter under vacumreserven o tomgångsmotorn. Men kläm in bilder upp till 10 meg så vore jag mycket tacksam. O jag lovar, jag ska fotografera själv nästa gång ... hehe

/Martin

Smiley©
Tja!

Martin du har mail nu, hoppas du ser det du behöver, jag har fler bilder annars om det är nåt annat du behöver se.

Så du ska börja fota själv nu.... hehe
Du kom inte ihåg hur det satt så länge du hade hoppats på va?? :-D
Undrar varför jag fotade direkt ;-)

Ja just det ja, om du tycker det är några små detaljer som skiljer på olika foton så beror det på att bilderna är från 2 olika motorer jag höll på med då.

Lycka till!

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.