AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.782

Täta/isolera högtalare

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Någon som vet om ljudet blir avsevärt bättre om man tätar/isolerar de originalmonterade framhögtalarna i en Z3? En kille som jobbar med bilstereo påstod att det i många bilmodeller är ganska dåligt isolerat från början...

roadZter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helst skall högtalaren sitta i en avstämd låda. Det jag tror att han menade var att man skall se till att det är tätt mellan högtalarkorgen och dörrsidan (ingen springa)då det försämrar ljudet. Det är inte så svårt att täta de flesta konstruktioner.

Lycka till!
Johan B
med orginal högtalare och inga separata slutsteg tycker jag inte det är värt att bygga separat låda bakom, men däremot ska man ju se till att det inte är en springa som sagt, påverkar basljudet, prova spela en bas utan låda=ingen bas alls.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Högtalarna i BMW Z3 är bara skräp!

Det är små billiga högtalare som, utan tätningar, är skruvade direkt i karossplåten. Det är stora glipor mellan plåt och högtalarelementet och "lådan" som är bakre delen av framflygeln, är helt odämpad. Hela högtalarinstallatonen är skräp och möjligen blir det lite bättre om du tätar elementet mot plåten men du bör samtidigt byta ut högtalarelementen mot några bättre. Högtalarna bakom stolarna är ännu sämre (mindre) och dessutom idiotiskt placerade. De lönar det sig inte ens att byta ut.
Hur stora element får plats bakom plasten där fram i Z3'an. Har orginalelement idag och maken till burkigt ljud har jag nog aldrig hört. Har ett Alpine 6.5" kit liggandes, men de är väl för stora för att klämma in.

Finns det plats att bygga något bakom stolarna, ide'n om att skrota orginalhögtalarna där och låta ett par basreflexportar mynna ut där istället väcktes ju i samma sekund som jag såg gallren.

Fredrik M - Z3 2.8
to
47
tommel
Z3 Roadster 2,2i -01
R850R -99
R60 -69
Om jag inte minns fel så är det 4" högtalare fram och 3" bak, i varje fall i min Z3 som är ny.

Det finns ett par JBL (kommer inte i håg beteckningen nu) som är 4 1/2 eller 5" som går att klämma in i hålen fram. De hör inte till de vassaste elementen men har ovanligt stor diameter på konen i förhållande till storleken på monteringshålet.

Jag skall byta ut mina mot ett par DLS. Problemet är att byta diskanterna eftersom hela dörrsidorna måste demonteras för att man skall komma åt dessa.

Några 6,5" högtalare får du inte in med mindre än att du tar fram vinkelkapen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.