|
|
|
|---|---|
|
lämnade in den på verkstad för byte av en slang till servon och i samma veva gjordes en motortvätt.och nu är det inte samma gasrespons i den som innan, pluss att den misständer.. var ska man börja?, tacksam för svar MVh Danne "_BMW följer inte utvecklingen -bmw leder den" | |
|
Ta ur tändkablarna över natten när du varmkört motorn (om du har garage), det brukar komma ner vatten där som då dunstar. Annars kolla fördelaren, tändspolens anslutning och blås ur. Men det brukar vara standard på båda S38 motorerna med vatten nere vid stiften. |
|
|
tack för tipsen...har kollat stifthålen och där fann jag inget vatten, men däremot olja så jag bör väl byta ventilkåpspackningen men jag antar det var lika mycke olja där innan motortvätten så nåt annat bör det juh vara, kollade också kabeln till spolen också..har bara fördelarlocket kvar å kolla men ja bör tilllägga att ja kört några mil både lång och kortturrer efter tvätten, borde inte fukten försvinna av sej sj till slut? MVH Danne "_BMW följer inte utvecklingen -bmw leder den" |
|
|
Var det firman som motortvättade??? Jag hade en 740 som rekondades och motortvättades på Mr Cap. När jag hämtade bilen och skulle köra därifrån så gick den uselt och bluddrade och misstände. Det kostade dem 30 000:- innan bilen gick som den skulle igen. Vatten i "holkarna" skapade tändproblem som stängde en tändspole som orsakade fel bränsleblandning som sabbade en av kattarna som rasade. Felsökning och delar gav ovan nämnda summa! Lycka till! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Daniel A! Om du ska byta ventilkåpepackning, glöm då ej de 3st packningarna runt tästiftrören! MVH Patrik |
|
lät inte som nån rolig historia d där me 740:n, tur att de tog sitt ansvar och fixade till problemet...men i mitt fall funderar jag på om det kan vara en ren tillfällighet att den började gå dåligt efter motortvätten, kopplade upp den hos en bmw verkstad för att kolla felminnet på den men d visade inget. d som stör mej mest e att det inte är lika rapp som innan, tvekar precis när man öppnar spjällen och känns segare än förrut men på höga varv går den bra, dock är juh bilen chippad så jag ska nog börja me å sätta tillbaks orginalchippet tror jag. tack för svaren! MVH Danne "_BMW följer inte utvecklingen -bmw leder den" |
|
|
ok tre packningar, då ser det ungefär lika ut som på m50 motorn då antar jag, bytte på 95:an ja hade MVH Danne "_BMW följer inte utvecklingen -bmw leder den" |
|
| Daniel A, kan det inte vara så simpelt att gummidamasken mellan plenum o massamätaren spruckit av högtryckstvätten? Minns inte hur det ser ut på b36 men på M88 ger en sprucken sådan precis de symptomen. | |
|
Jag instämmer med Matte, gummibälgen mellan LMM och spjällhus brukar bli torr och spricka, med exakt de beskrivna symptomen. Den är dessbättre billig hos BMW, kostar max ett par hundralappar. För övrigt är det inte alls bra att köra med sprucken bälg - vid fullgas vrids motorn åt höger av vridmomentet, bälgen dras isär ochs sprickan vidgas rejält. Ganska mycket luft går då förbi LMM:en, och eftersom lambdaregleringen kopplas ur vid fullgas 'luras' motorstyrningen att ge en alldeles för mager bränsleblandning. Det är INTE nyttigt, kolvar och topplock kan bli lokalt överhettade med i värsta fall totalhaveri som resultat (det är inte kul när en kolvtopp smälter!). /// Gunnar E. |
|
|
tack för tipsen grabbar, men jag tog nyligen bort damasken och kollade och den var hel o fin...kan juh också vara en tillfällighet att symtomen kommit i sammband me motortvätten.. tacksam för fler ideer MVH danne "_BMW följer inte utvecklingen -bmw leder den" |
|
|
hmm jag tycker du ska gå tillbaks till där dom motortvättade bilen. sen får dom ju lämna bort den på bmw verkstad för felsökning. hade jag varit i detta läge hade jag blivit tokig. och tokig norrläning lekar man inte med :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.