AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.112

Regnsensor E-46

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Undrar lite hur regnsensorns känslighet fungerar egentligen! Jag vet att man genom att ändra på hjulet på torkarspaken ändrar känsligheten. Frågan är bara om den är mest känslig i det nedersta läget, vid markeringen med ett streck, eller i det översta läget, vid markeringen med två streck. Det står inte i instruktionsboken och jag tycker inte det är så stor skillnad i de olika lägena.
Nån som här som vet?

Anders
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Det är väl den högsta känsligheten i läge II (överst).
F.ö. tycker jag regnsensorn är rätt märklig i E46. Efter uppehåll och det börjar regna igen tar det väldigt lång tid innan den aktiveras osv.

Den fungerar enligt mig mycket bättre i E39.

Mvh
Patrik - kör regnsensorn i läge "näst känsligast" ;)

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag kör min på ett snäp ner från läge II..

Jag brukar flippa lägesväljaren till läge II och tilbaka ner ett hack när jag vill attden skall starta igen efter uppehåll.. Sen funkar den hyfsat så länge det regnar. Men den är seg i att sluta torka ibland. speciellt om det är mörkt ute av något skäl..

Dessutom märkte jag att den kan få lite "spatt" om rutan är skitig.

//amullo
---
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
amullo: jag gör som du, ger den "starthjälp". Och smuts tror jag den tölkar som vatten. Det är väl en ljusstråle som reflekteras mot en sensor och när den förändras pga vatten (eller smuts) startar torkaren?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
tölkar???? tolkar skulle varit...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Håll rutan någorlunda ren bara så ska den funka perfekt. Min gör iaf det och regnsensorn har stått i på-läge i två månader nu.

Ett annat tips är att köra TC Nano på rutorna. Grymt resultat.
Undvik dock TC Nanons övriga produkter då de inte hjälper bättre än vanligt bilvax.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Amullo:

Min regsnesor ville inte heller stanna på kvällarna tills jag bytte torkarbladen.

Nattdimman och den höga luftfuktigheten gjorde tillsammans med halvdana torkarblad att det blev en tunn hinna kvar och detta gjorde att rgnsensorn fick fnatt.

Kan tänka mig att det är lite svårare att mäta nattetid också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.