AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.641

Ger sportfilter högre effekt i en 540 E39?

ow
53
owillix
X5 3,0 -2004
Z4 3,0 -2004
Hej,

Har en undran till er vet. Jag köpte för ett tag sen min pärla, en 540 E39 M-sport. Under huven såg jag att det sitter ett JR filter. Ger det mer effekt?

När du älskar att köra
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
inget märkbart.. bÖÖÖar bara..

Ge han olja Bara!!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Inga fler hästar men brummar fint o går upp i varv bättre.

BMW - Beroende Med Wilja!
se
661
seb_540
328i M F30
...och käkar upp LMM :)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
om man har oflyt (vilket man oftast har med sportfilter på 540) ja :P, lr fel filterolja.
Vad då , är det inte bra med sportluftfilter ?!?!
Varför finns dom då på marknaden ???

Billy / Kattmannen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns ingen anledning att montera sportluftfilter på en standardbil, bilen kan tom gå sämre och LMM tar skada av att dessa luftfilter, släpper oftast genom mera skit som även ökar slitaget på motorn. Sedan ks det kluddas med olja och blir det några droppar för mycket så är LMM väck som ett "mail i korgen borttaget"
Men det låter ju gott i de flesta fall och då tror många att dom får 15 hkr mer:)

///MVH Hasso
Länk
Folk betalar för dem, alltså tycker företagen som säljer dem att de är bra.
Enklare än så är det inte.

/Anton
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske måste tilläggas att har man en lmm med spjäll(äldre varianter,inte tråd eller "film") så är det inte alls speciellt "farligt" för lmm att använda ett bra sportluftfilter t.ex KN...det som naturligtvis kan hända(som redan sagts) är att motorn i vissa fall kan ta lite mer olja pga slitage efter att man kört x-antal tusen mil med detta filter.

Tilläggas bör också att kör man mycket i dammiga förhållanden så är ett sportfilter inte alls att rekommendera,hjälper inte så mycket mot fint damm enligt många.
Även tillverkare av filter rekommenderar att rengöra+olja in filtret oftare om så nu sker..

Mvh Janne.
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
540iA -93, spjäll,tråd eller film,vad har jag?
Ah...vad kul då jag tänkte lägga i ett sånt filter........i originalbehållaren på min......hmmmmmm

Billy / Kattmannen
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har kört med K&N filter i mina 2 tidigare bilar(535-85 samt 530-93) totalt runt 20000mil utan problem , har det även i min nuvarande men blir nu lite orolig när ni skriver att man kan få problem , skall jag byta till papp igen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hewi>>>Jag har också säkert kört minst 20000mil(kommer ej ihåg nu exakt) med sportfilter(KN-insatsfilter)...utan "större problem",det som jag märkte på en 528 E28 jag hade var att den började så småningom dra en del olja(inget som var anmärkningsvärt eller så men det märktes mellan oljebytena)..
OM det var filtrets fel eller min "körprofil" eller maskinens behov av topprenovering(som ju inte är en helt ovanlig företeelse efter ca 25000mil på dylika vagnar ;)) ska jag låta vara osagt :)

Men som sagt...många rekommenderar inte sportfilter överhuvudtaget,pga dels slitagerisken i motorn+att vissa lmm enligt en del "skitar ner sig" och i värsta fall förstörs till slut.

Men är man orolig så finns ju "pappersalternativet" runt hörnet..

PS.Jag kör nu även nu med KN-filter...i 735:an :)..utan att den drar så mycket som en droppe olja(jaja,alla maskiner drar lite olja,men JAG märker absolut ingen förbrukning mellan oljebytena eller andra tendenser..DS

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.