AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.644

glapp i växelspak (knopp)

le
3
leibyn
Z3, 3.0, 2001
Har ett störande glapp, sidledes, i min Z3:as växelspak (sannolikt i växelspaksknoppen). Någon som har tips om hur jag skall få bort glappet?
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
sannolikt är det mekanismen nedanför själva knoppen.
Kolla länken
Länk

MK
le
3
leibyn
Z3, 3.0, 2001
Tack!
jag upplevde ett liknande fenomen.

Det fanns ett glapp mellan metallspaken och plasthylsan i knoppen. Nertill klämde den åt och satt fint men upptill fanns ett 1-2mm glapp.

I vissa lägen kunde det kännas som "hugg" från växellådan, vart lite orolig innan jag insåg att det var glappet som spökade.

Lösningen var lite sättlim. Jag smorde spaken och hylsan med lite silikonfett så att man skulle kunna demontera knoppen i framtiden, klämde i ~en tesked sättlim i knoppen och tryckte den på platts. Blev hur bra som helst.

Ett enkelt sätt att ta reda på vart du har glappet är att dra lös knoppen och känna direkt på spaken. Om glappet är kvar så är det såklart länkaget som är slitet.
bj
45
bjornand
Z3 2.8 Roadster -99
Kanon Daniel, ska testa det där eftersom jag också känner det där "hugget" ibland och har varit lite orolig över växellådan. Kommer dock ihåg att när brorsan skulle provköra bilen så gjorde han en lite mindre tabbe.

Han har inte haft kökort så länge och kört mycket gammal MB, där man för att lägga i backen måste lyfta växelspaken ned i vänstra hörnet... Sagt o gjort så ska han lägga i backen på BMWn, tar i för kung och fosterland *swoong* så sitter han med växelspaksknoppen i handen. Ska tilläggas att han är lite kraftig :) Det lossnade en liten bit av detn vita plasten inne i spaken så jag hoppas att det är en del i det hela...

//Björn
Återkom med resultat..
bj
45
bjornand
Z3 2.8 Roadster -99
Har kollat lite under gårdagen och kan konstatera att det inte är växelspaken i sig som är boven. Tror att det är något längre in, synkringarna troligen eftersom det känns "bara" vid växlingen till 3:an.

Har även fått några tendenser till att den rycker till vid gasuppsläpp, gärna på 1:an 2:an och 3:an... misstänker något längre bak i drivlinan.

Nån som känner igen det?

//Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.