AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

hjälp 525-89 dricker mycket soppa

har en 525i -89 dricker minst 1.5 liter milen HC halten hög har renoverat toppen bytat fördelarlock stift ställt ventilerna bilen startar lätt första gången skulle den stanna är den väldigt svår att fåi gång ps.co är normal
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hehehe, förstår att du är aningen förbannad på din bimmer, framgår rätt tydligt på din nick. Välkommen in här förresten.

Att din bil drar så förbaskat mkt kan bero på att din lambdasond är defekt. Även startsvårigheterna kan hänga ihop med det. Så var det för mig då min lambda hade gett upp.

Pendlar tomgången nått?

Ingen tjuvluft?

Är HC värdet väldigt högt?
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej

Jag har läst i timmmars timmar på forumet. Jag kör en bmw 535i -90 (211hk).

Var jättelänge sen ni skrev i tråden men jag har problem med hög HC på tomgång= 268 (100=max på bilprovningen), alla andra värden OK. Tomgången är ca 700rpm (lite låg tycker jag) samt går inte helt rent tomgång. Lite ojämnt brum....brum....brum om ni förstår. :-) Har ny olja, filter, stift, rotor, fördelare. Jag

Jag tycker min bil känns lite slö, upplever att en bmw 525i -89, 170hk jag hade några år sen var vassare.

Jag sitter och funderar på ev kanske
- förvärmning lambda, eller lastgammal lambdasond nedsatt funktion?
- Tändspole? (kan spole göra att den går orent på tomgång men ändå rätt bra i högre varv?)
-

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle gissa på dålig lambdasond.
Är den sliten kan tomgången bli ojämn.

Bytte en gammal lambdasond på min Mercedes S124 med 2liters 16v-motor. Motorn hade varit lite ojämn i tomgången och luktat rätt mycket "avgaser".
Efter bytet luktade avgaserna "brända popcorn" strax efter bytet - kändes som den "brände ur en massa junk i katalysatorn" och därefter luktar nu avgaserna knappast något när katalysatorn är varm, samtidigt som tomgången blivit helt stabil. Motorn känns betydligt piggare och drar nästan en deciliter mindre nu...

Man kan kolla hur lambdasonden mår genom att volt-mäta den när man bränner med gaslåga på sensordelen - är den för långsam i reaktionen när man bränner respektive slutar bränna på sensorn, är den dålig. Det finns en del instruktionsfilmer på t ex Youtube som visar hur man mäter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Jag upplever att bilen luktar mycket avgaser, kanske också lite lukt av bensin ibland (ryker dock inte). Ska försöka voltmäta sonden.

tack. :-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Helt klart missar den att förbränna all soppa på tomgång. Mager eller fet blandning, eller missad gnista, det är frågan... Kan vara tjuvluft in till någon cylinder eller en massa andra saker...

/Mats J
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med dålig lambdasond får bilen helt fel bränsle/luftblandning och därmed blir förbränningen dålig plus att katalysatorn får fel gasblandningsförhållande med syre för att fungera som den skall...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.