|
|
|
|---|---|
|
Hej jag fick ett läkage på en kylar slang och det rann ner glykol på generatorn och efter det så laddar inte bilen. Är det någon som har nån ide på vad som kan ha hänt? Det är en 750 -90. Jag kollade om det gick att få ut nån laddregulator eller kol på baksidan av generatorn men det var helt tomt där förutom kabel anslutningarna. Eller har jag missat nått, det är ju lite trångt!? | |
Paap Reeder |
... nog sitter laddrelä och kolhållare ihopbyggda på en M70. Är nästan säker på att på min 91-a är det så i a f. MVH /// Paap R |
|
Här finns lite info: Länk /Mats J |
|
| Aha nu såg jag på bilderna att det var ett täcklock över regulatorn. Det såg jag inte förut. Tack för hjälpen nu kan jag rota vidare på jakten efter spänning. :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Glykol är ju kladdigt och smetigt, och leder över så det blir kortis. Jag hade en bil som där det droppade lite glykol från vattenpumpen ned på generators isolerade mittdel, laddlampan lös svagt pga överledning i glykol +smuts till gavlarna.Lampan slocknade när motorn blev genomvarm ocg det torkat upp men återkom när bilen kallnat Har generatorn dränkts så bör den nog plockas isär och göras rent och hoppas att den går att få att fungera igen ibästa fall ///MVH Hasso Länk |
| Jag fick ett tips på att göra rent generatorn med varmvatten för att lösa glykolen och sen med någon elektronik rengöring. Det kanske fungerar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Destillerat vatten eller kokat vatten är OK . Vanligt vatten innehåller en massa saker som lämnar rester kvar som kan leda över. Testa med en ohmmeter eller summer så att B+ och godset på generatorn leder åt ena hållet genom att skifta polaritet på mätaren /summer annars har du fortfarande överledning. ///MVH Hasso Länk |
| Tack Hasso för infon nu har jag lite och pyssla med i eftermiddag. | |
|
Ja ha nu har jag konstaterat att jag måste byta generator. Är det någon som vet om en generator från en 750 -91 passar på en -90 det är olika på realoem har jag sett. Så här ser det ut: till 07/1990 art nr 12311733772 från 07/1990 till 11/1991 art nr 12311733771 från 11/1991 art nr 12311733772 Konstigt att dom bytt generator några månader och sen går tillbaks till samma. Men är dom utbytbara med varandra tro?? |
|
|
Vad var det för fel på den gamla? /Mats J |
|
| Jag gjorde rent så gott det gick och lödde in nya kol. Sen startade jag upp den och den laddade inte till att börja med sen efter 30 sek så hoppade den igång i ca 20 sek sen dog den. (suck) Sen rev jag ner allt igen och putsade o fixa men den är död. Vad felet är har jag ingen aning om. Men jag köper en ny imorgon är det tänkt. (tack Paap) Så vad felet är kommer jag nog inte få reda på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.