|
|
|
|---|---|
|
Hmm, titeln låter som en dålig kontaktannons :) Min M30 i e32'an (-92) har börjat ha hyss för sig. Följande är problemen: När den är kall startar den alltid (dock med ojämn tomgång) och när man lägger i växeln (automat) så dör den hälfen av gångerna. Den startar dock snällt igen. Har man sen kört en bit (varm motor) och stannar händer det ibland att den inte vill starta. Man får nöta bra med startmotorn och den tänder till lite grand då och då för att sen gå ingång. Pressar man bilen (full gas, gärna i motlut) så 'hugger' den, känns som tändningen faller bort eller bränslet (väldigt obehagligt). Detta sker oftast runt 4000 rpm eller högre. Jag har precis bytt vakumslangen mellan insprut och insug för bränsletryck, ingen skillnad. Enligt TIS så kan det vara tändlägesgivaren (även känt fabrikationsfel på tidigare modeller). Symptomen ska vara ojäm tomgång och svårt att starta (long crank times) Jag har kollat alla kontakter givarna och dom ser mycket bra ut i kontaktytan, filter och annat är ok. Har en spricka på bälgen från luftfilter till luftmängdsmätaren men den är mycket liten (ska byta bälg). Har för mig tändlägesgivaren kostar ca 1600:- Finns det någon som har erfarenhet i ämnet och kan komma med tips om det är idé att prova att byta givaren? Mvh dalmgren | |
|
Uppdatering: Jag har börjat misstänka larmet på bilen som orsak till mina problem. Sedan installationen av larmet (ca 2 år) har jag ibland vid fuktigt väder och FULLT gaspådrag (tex omkörning) haft nöjet att lyssna till sirenen på larmet som då gått igång. Jag har inte brytt mig om det så mycket för det är rätt sällan och det kan faktiskt vara rätt kul ibland... Idag satt jag och läste en massa om luftmassemätaren och tänkte att jag kanske skulle kolla på kontakterna mm till den. Jag går ut till bilen (larmar av), när jag skruvat bort bälgarna så har startspärren hunnit aktiveras och när jag sen ruskar lite på luftmassamätaren så går larmet(!) till min stora förtjusning eftersom jag är i motorrummet tillsammans med sirenen och nycklarna i tändningslåset. För några veckor sedan när jag gnällde över hur bilen gick för min bror så kopplade vi ur luftmassemätaren (hoppades att nödprogrammet skulle gå i om något sådant finns på en e32 -92) för att sen upptäcka att bilen inte ville starta. Dvs allt ser normalt ut på instrumentbrädan och startmotorn går runt men den vill inte tända. Upptäckte en sak idag, och hoppas att någon vänlig skäl med en e32 med M30 kan tänkas testa följande? Koppla ur kontakten till luftmassemätaren (med bilen avstängd) Mät kontakterna med en voltmeter och se om någon spänning visas mellan några av stiften. I mitt fall fick jag 0.37 och 0.41 volt på två av stiften med tändningen avslagen. Jag förmodar att det är någon backspänning från larmet, jag vore mycket intresserad av att veta om någon får liknande spänningar. Mvh David. |
|
|
Jahaja, vissa framsteg i alla fall. Jag var nere på min favoritverkstad och körde en motordiagnostik idag (tack Christer!) Helt klart är att motortemp givaren till motronicen är kass, märkliga värden -40 till 114 grader och 10 felminnen (full tror jag..). EML rapporterade att tomgångsreglering inte möjligt pga felaktiga givarvärden. Som tur är har jag redan beställt en ny tempgivare, nr 16 på bilden. Länk Dessutom är jag lite lurig på LMM'en så har köpt en "klass A1" begagnad som bör komma idag. Gummibälgarna mellan LMM och luftfilter + LMM och insug var spruckna så nya såna är beställda (var inte dyrt) från BMW. Här är delarna om någon är nyfiken: Länk Mvh David. |
|
|
Nu har man tillbringat förmiddagen med att installera delarna i ordning och testat. Först byte tempgivare - fortfarande ojämt tomgång om än något bättre (gjorde dock inget långtest) Bytte sen luftmassemätaren, gummibälgarna (spruckna), slangen till ventilkåpan (sprucken). Nu sitter allt med nya klämmor. Resultat - bättre tomgång men den missar fortfarande, ska ut på en tur i eftermiddag för att se hur den beter sig under last. Börjar misstänka pulsgivaren, har beställt en för säkerhets skull (870:-) som kommer på tisdag. Ska även kika på tändkablar mm eftersom missarna kan bero på överslag någonstans, får vänta tills det blir mörkt och titta om man kan se något. Detta börjar likna en blogg, hoppas att någon som kanske upplever liknande problem kan ha glädje av detta när jag väl är klar. Mhv David. |
|
|
Dags att bjuda på ett garv, i min iver att hitta komplicerade problem missade jag att kolla fördelarlocket :) Jag kan nu intyga att så är gjort och ett nytt kommer att inhandlas på måndag. Det som sitter där är mer än slut, och rotorarmen är lika illa den. Eftersom jag behöver bilen så gjorde jag rent och filade fram kopparen lite för att sen (fast det tog emot) skruva tillbaka rotor och lock. Motorn går redan MYCKET bättre om än inte helt bra (föga förvånande), dock känns det som ca 30 häst är tillbaka. Definitivt där problemet sitter. Tillbaka till min notering med larmet ovan, nu när den tänder mycket bättre än förut så är det så att sirenen går igång till larmet vid fullgas. Blir till att åka förbi larminstallatören efter att jag satt i nya fördelarlocket och rotorn. Mvh David. |
|
| Mycket finesser på ett spett... Skönt med kontinuerlig berättelse, har funderat själv på varför det ska "hostas" så mycket direkt efter start, så efter att ha läst allt detta börjar jag med fördelarlocket. Kul med larmet, måste ha väckt en och annan trafikant! | |
| Fullgassiren? Nu David... rullar jag på golvet :) Kanske är ett sent svensexeskämt ;) | |
| Heh, den bjuder jag på :) | |
|
Updatering: Bytte fördelarlock och rotor på lunchen idag, bilen går som en klocka igen :) Nu ska den bara in på lite service och få nya tändstift mm så ska allt vara i sin ordning. En intressant notering är att sirenen till larmet ej går på vid fullgas, provade flera gånger och njöt av motorljud istället för tjuv och poliskänslan :) Hurra! Mvh David. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.