|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, tänkte höra om jag vågar rejsa mot min kompis i hans BMW 316, jag själv har en Volvo 460 GL med 108hk, så den är ju inte speciellt snabb. Men 316 är ju en riktigt seeeeg bil. Vem vinner tror ni? (Om ni inte vet så har jag FWD) MVH Emil | |
| Det blir nog jämt. Be en kompis cykla brevid och filma så vi får se hur det går ;) | |
|
cykla? så slöa är dom inte, min gör iallafall 0-100 på 9 sekunder drar dom flesta orginal volvos med bakhjulsdrift :D om dom saknar turbo då |
|
|
Ja inte kan väl en 316 göra 0-100km/h på 9 sek iaf. Såg i modellgudien att det snarare handlade om höga 12or. Alltså borde du ha en fördel upp till 100. Och där lär ju erat race ta slut, då det känns föga troligt att det finns rakor där ni kan nå högre hastigheter! ;) |
|
|
Hur menar du grelle? Varför skulle racet ta slut där? är 316 så seg där? För min blir inte seg förns på 4an, å 3an läggs i i ca 100km/h. MVH Emil Ps. Kul att se att mina fördommar mot BMW förare inte stämmer, man ska inte lyssna på allt som sägs. Ni är ju riktigt trevliga och hjälpsamma :) Ds. |
|
| ups, läste inte ordentligt, nja, du har nog rätt i att sånna rakor är det ont om, om man inte tar en motorväg på natten då :P | |
|
Hade 190 km/h på mätaren i en 316i E36. Efter det så ville inte jag mer och troligtvis inte bilen heller :) //Schnitzer M5 1995 Limousine: Länk |
|
|
Skojar ju såklart bara lite, när man ser att nån har mindre motor än en själv så måste man passa på att ge nån gliring, då jag själv inte är ägare av nåt monster precis! =) Men jag tycker helt klart ni ska ut och prova vem som går snabbast, om din gör 0-100km/h på 9 sek så ska nog BMW-ägaren frukta mest. |
|
|
Jag körde E36 316i som jag skrev, det var mitt x systers. Tävlade mot mitt x som hade en E30 316 förgasare, 4-pet :) De satt i E30:in och jag hade E36:an. Gick hyffsat jämt precis i starten tills avgassystem rasade sönder på E30:in :) Skrattade gott då kan jag lova :) Om man bortser från systemet så är såna tester kul! //Schnitzer M5 1995 Limousine: Länk |
|
|
Ja, en del "lågfartsrace" kan vara riktigt underhållande. Vet två kompisar som snart borde göra upp. Audi 100 90hk, mot Passat 2,0 110hk tror jag, man får kompensera Passatens effekt med att sätta mig som domare att åka med i den. Emil, såg nånstans att din bil ska göra 0-100km/h på 10,5 men det kanske inte var exakt med ditt motoralternativ, men jag tycker det låter rimligare med tanke på att 9s låter snabbt på 110hk. Men du slår ju fortfarande en 316i. Så bjud in till race du och krydda med en litet vad, då du verkar ha både lättare bil och mer pulver. =) |
|
| grelle, jag vet, men min är inte orginal, lite mer luft får den, sen så har jag ändrat utväxlingen med hjälp av lägre profil än orginal, eller det är förra ägaren som har gjort det, men men. sen är kanske inte en klocka helt 100 heller när man ska mäta upp tiden | |
|
460 GL 109 hk 0-100 km/h 10,3s Toppfart 184 km/h 460 Turbo 120 hk 0-100 km/h 9,5s Toppfart 195 km/h Du måste ha trimmat rejält eftersom du (enligt dig) även drar en 46 turbo ;) |
|
| ändrat utväxlingen reält iallafall, från att vara 2800 i 120 till att vara 3000 | |
|
Har du mindre profil på däcken än original så visar hastighetsmätaren för mycket. Om du mätt 0-100 km/h med stoppur så råder jag dig att stoppa klockan först vid 110-115 km/h för att nå hundra riktiga km/h. När din mätare visar 100 km/h är den verkliga hastigheten troligen inte över 90 km/h. Känske ännu lägre eftersom du har mindre rullomkräts än original. |
|
|
Polaren hade en Vålvo 360 gls för många år sedan när vi gick i plugget, han rejsade från ett rödljus med en annan polare som hade en 316 compact, bör ha varit en 95a. Vålvon vann :) . Inte med mycket men tillräckligt. Min bil: Länk |
|
| säg vad ni vill du kommer inte vinna över 316, om föraren är kass på bmw så vinner du säkert men annars lär du tyvär losa, tro ente för det finns bmw 316 i bra skicka som frövånar! | |
|
Nej, 0-100 blir en svår nöt att knäcka för 316E30 mot Volvo 460GL. )hk underläge samt förmodligen någa kilon mer också (50-100kg). 460in lär säkert kunna prestera 0-100km/h på 10or, medan en 316E30 behöver ca 12s. Vinst för Volvo här alltså. Snackar vi toppfart blir det jämnare, mycket jämnare 460 klarar 184km/h (original) och 316E30 182km/h, men med tanke på 460in lägre utväxling borde 316E30 segra. Men det är klart är det en 316E36 kan 460in hälsa hem, då toppfarten är hela 195km/h!! |
|
|
Är ju inte bara siffror som har någon betydelse. Mycket hänger i körningen också. Allt är inte bilens fel, ibland är det föraren som är dålig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.