|
|
|
|---|---|
|
Vill först bara säga att jag använt sökfunktionen, och fått lite bra svar. Vill bara kolla ifall jag är på rätt spår. När jag köpte bilen nu i somras bytte jag olja det första jag gjorde och filter. Blev Castrol Edge 0W/40 som åkte i. Har funkat bra, har inte försvunnit nån olja alls såvitt jag kan se de 300milen jag har kört sen dess. Dock har ett tickande börjat höras lite mer och mer ju mer jag kör. Så jag funderar nu på om ett byte till Valvoline's Synpower 5W/40 kan avhjälpa detta? Har läst att vissa av er rekommenderar just den oljan för att tysta ner motorer som lever om sig mycket? Alternativt har jag funderat på Motul också, men den oljan är lite svårare att komma över för mig verkar det som. En annan fråga jag har är om alla "mirakelmedel" som man häller i oljan för att rengöra verkligen funkar eller om dom gör mer skada än nytta? Tacksam för svar. | |
|
Har också läst att Synpower 5w-40 är bra för att tysta ner, samma gäller motul oljan. I och med att dem är esterbaserade så ska de ge en ljuddämpande effekt, framgår nått sånt i alla fall. Vad gäller mirakelmedel så tror jag som du är inne på att de gör mer skada än nytta. Egentligen kan jag inte uttala mig om det då jag inte testat men däremot gjorde jag en engine flush förra året då jag tyckte min motor tickade en aning, plus att den tickade ca 2 sek vid uppstard (som för övrig anses normalt). Flushen tystade ner motorn, vad gäller alla andra löften om sänk bensinförbrukning osv vet jag inte riktigt, kör min 323:a på ca 0,84 l/mil så jag är nöjd, men om det beror på flushen eller inte kan jag inte säga. Om det är till 325:an du ska köpa olja till så köp Synpower nästa gång, eller om du köper nu från micro så har dem ett erbjudande att du får 1 liter gratis om du köper en 4 liters dunk för 399:-. Det erbjudandet gäller i september tror jag, kupongen finns i deras butik. I samband mer oljebytet så kan du göra en engine flush, som kostar 1000 spänn. Det borde hjälpa tycker jag i alla fall. Om du vill testa med vissa omega oljor och sånt så är det fritt, återkom då gärna mer tankar och reflektioner! |
|
|
Okej, då är jag inte helt fel ute då med andra ord. Jag hade köpt på Micro om det inte hade varit så att närmaste Micro ligger över 20mil bort. (Gävle, jag bor i Timrå) Hittade en länk till "Wennström Racing" här på forumet. Mailade idag och fick prisuppgift: 330:- för 4liter Synpower. Så det blir nog att jag handlar därifrån, för de enda Valvoline återförsäljarna häromkring verkar vara Autoexperten, och deras priser är inte direkt konkurrenskraftiga. Hade du i exakt samma oljesort efter motortvätten? Eller bytte du till nått annat efter? |
|
|
Ok, 330 spänn var ju helt okey! Då jag flushade så var det oljan förra ägaren hade haft som åkte ut. Den hade han bytt för nästan 1000 mil sen eller nått, det skulle enligt uppgift vara mobil 1 5w-50. Men jag flushade, bytte filter och hade i castrol rs 10w-60. Det var overkill, senare under hösten bytte jag igen till en olja med bättre kallstartsegenskaper. Är i tankarna att göra en flush nu igen då bilen rullar mycket och jag bytt olja flera ggr. Så nästa service, i höst någon gång så blir det en flush och antagligen synpower eller mobil 1, kan komma över mobil 1 oljan billigt men jag föredrar nog synpower oljan. |
|
|
Jaha, på så vis. Var Castrolen för trögflytande vid kallstarter? Visst är väll Edge i grund och botten en "upphottad" RS olja? Har du själv några erfarenheter av Valvoline? Har aldrig använt Valvoline själv, och alla jag frågat hittills i bekantskapskretsen har inte gjort det heller så skulle vara trevligt med några fler utlåtanden innan jag investerar. |
|
|
Jag använder Valvoline Synpower och den är utmärkt! Ett litet förtydligande Synpower är inte en esterbaserad syntetolja utan av PAO-typ (Polyalfaolefin), men har relativt höga halter av estertillsatser som additiv. Däremot har Motuls esterolja en ren esterolja som bas. (dock har Motul oljor i sitt sortiment som inte är av ren estertyp) På flera motorer som jag testat har motorn gått märkbart tystare efter bytet till Synpower. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
SynPower 5W40 är ett ypperligt val för din bil. Körde den i min 525iA -93 och motorn gick knäpptyst. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tack för alla kalasbra svar. Det blir investering till veckan. |
|
| Har en 328 96a, skall också göra service på min och byta olja.. är 5w40 synpower också att rekommendera till den? | |
| Flippe: Funkar utmärkt. Använder själv den oljan till min 328:a. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.