|
|
|
|---|---|
Montoya |
Blev stoppad idag och hade dimmljus/halvljus på ajjaj fick blåsa sen ville han titta på körkortet och sedan påpekade han att jag hade dimmljuset på ! erkänner du det, här direkt så får du ett inbetalningskort? ja säger jag, vad ska man göra ! blev inte ens sur skojade faktist med han jag hade nämligen kört lite över gränsen utanför stan och var glad att de inte träffade mig där :) ,men starckas Audi ägaren (S2) som stod framför han fick inte ens köra vidare utan bytte plats med flickan bredvid ush vad tråkigt ! dimmljus/parkeringsljus = lagligt men inte på natten enligt farbrorn dimmljus/halvljus = olagligt så nu är man 400 skr fattigare ! som ska betalas inom 1 mån !!!!! :( |
|
Är det VERKLIGEN så att det e lagligt med dimmljus/parkeringsljus?? Jag HÖRT så tvärtom... Typ att det e olagligt vid all väder förutom då det e dimma.... :( MVH |
|
|
Jopp det är lagligt ,har bleve stoppad ett antal ggr med halv och dimmisarna och dom har då påpekat att det är lagligt med parkering/dimmljus //pilotto |
|
Montoya |
jag trodde inte heller att det var nån skillnad om man hade dimmljus/parkeringsljus eller dimmljus/halvljus men enligt farbrorn så får man ha parkeringsljus på ,det lät lite konstigt och under tiden så undrade jag men då kunde jag ju haft dimmljus/parkeringsljus och gått igenom kontrollen utan problem hmmm typiskt ! mv hälsningar |
325Ci |
sålänge dimljus/parkeringsljus e tänka e de inget problem i dagsljus |
| två ljuspunkter får man ha, varken mer eller mindre | |
|
nopp parkering/dimmljus funkar för farbror blå //pilotto |
|
|
Jag vet också att dimljus och parkeringsljus dagtid är lagligt för det talade farbor polisen om för mig för två veckor sedan då jag glömt sätta på lyset och körde enbart med dimljus :) //Ric Wraaaaooom |
|
| Dimlju + parkeringsljus? Det hade jag ingen aning om att det var en laglig kombination. Man man lär ju så länge man lever. | |
|
Som sagt: Dagtid gäller antingen enbart halvljus eller parkljus och dimljus. När det är mörkt gäller alltid halvljus, aldrig dimljus om inte vädret påtvingar detta. Aldrig halvljus och dimljus i kombination. vet ej dock om det är tillåtet vid särskilda väderförhållanden. Rickard |
|
|
Nej. inte båda samtidigt oavsett väder, då blir bosse arg... who dares wins... |
|
|
Kolla in denna tråd för fullständig info Länk |
|
Aldric |
Är det inte som så att man får ha 2 st lampor i fronten, allt annat som lyser ska vara iform av "positionsljus", dvs svagt lysande? Om inte borde väl dimljus + "dubbla" Angel Eyes vara illegalt åxå? |
|
Kolla också Vägverkets hemsida eller polisens FAQ. Solklart! Det är bara och inse att Sverige sällan har så kraftig dimma att man väljer att släcka halvljuset och bara tända dimljuset. |
|
Soton |
Kan nån förklara varför det är tillåtet med parkeringsljus + dimljus? Det bländar väl lika mycket som om man använder dom med halvljuset? |
|
Två ljuspunkter uppfattas som en bil. fyra ljuspunkter uppfattas som två bilar. Parkeringsljus, positionsljus och angeleyes är inte en så kallad ljuspunkt. Alltså får man köra med dimljus tillsammans med nått av dessa. who dares wins... |
|
|
Vem har påstått att dimljus bländar? Rätt inställda bländar de inte mer än halvljus, snarare mindre. Mötte en lastbil igår, han hade c:a 16 ljuspunkter framtill: Halvljus + dimljus (gula), 8st extraljus med inbyggda "parkeringslampor" typ 5W eller så, samt ett antal "vanliga" positionsljus. FP |
|
|
Eftersom att man bara får köra med dimljus dagtid så bländar det inte. Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
|
men ivarjefall så får man bara ha fyra ljuspunkter på dagen enbart halvljus på kvällen inga dimmljus på kväll/natt. //pilotto |
|
|
Är det dimma på natten så får man köra med dimljus + p-ljus. Är det dimma på dan så får man köra med dimljus + p-ljus. Finns det ingen dimma på dan så får man ändå köra med dimljus + p-ljus pga att dimljusen räknas då som varseljus. dimljus + halvljus är aldrig tillåtet med undantag då man inte har något fordon framför sig. Alltså dimljuset kopplade till heljuset är lagligt. who dares wins... |
|
|
ja säg för lite dimma. //pilotto |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.