AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.965

Engine fault! Reduced power! 530iA -04

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Efter att ha varit ute och kört i en timmes tid inatt var det dags att tanka lite. Direkt vid starten efter det började motorn jucka upp och ner i varv 1000 och 1500 rpm. Motorlampan tändes, både i display och som varningslampa. I displayen stod det något om "Engine management failure". Efter det felmeddelandet kom det upp "Engine fault! Reduced power!" Det skymtade även förbi "Drive moderately". Bilen svarade över huvud taget inte på gasen, utan jag fick nöja mig med juckandet i motorvarvet. Färden gick hemåt i mellan 20 och 30 km/h.
Provade att starta om flera gånger, men ingen skillnad.
Idag vid uppstart finns inte problemen kvar. Endast varningslampan för motorn lyser. Om jag gör en BC-check, så är allt ok enligt datorn.
Ska givetvis lämna in bilen för koll, men tänkte höra med er om ni varit med om något liknande eller om ni rent utav vet vad som felar. (Filmklipp finns för den som är intresserad.)

Tack på förhand!

elpe300
325'an: Länk
Det är inte alls ovanligt att det finns vatten eller annat sk*t i bensinen ibland. Åk tillbaka till macken och fråga du lär inte vara den enda som har drabbats i så fall.
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Är det så jävligt!? Trodde att man hade vattenavskiljare på mackarna. Macken är dessutom alldeles nybyggd, så det är inget gammalt skit.
Men visst, varför inte!?

elpe300
E6
123
E60
520d aut-06
När jag skulle starta bilen på morgonen kom felmeddelande: Start assistant inactive caution samt Driving stability, reduced roadholding. Styrningen gick mycket tungt. Jag startade och stannade bilen flera ggr, felet var fortfarande kvar.

Korde till verkstan stangde av bilen. De bad mig kora bilen till garageporten och da var bilen okej och inga felmeddelanden syntes. De programmerade om datan och bytte en sensor i ratten.

Jag bara gissar, men tror du inte att det kan vara en uppdatering av datan som behovs. Skriv och beratta nar du vet vad det var.
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Har råkat ut för något liknande men inte med en BMW utan en Opel Combo. Blev mer orklös än vad den är från början och motorlampan tändes. Körde till opel och frågade vad det va och fick svaret att bilen har ett system som gör att den går över på nödkörning om den tycker att något inte står rätt till i motorn. Nödkörningen är till för att du skall slippa stanna på t.ex motorvägen utan kan köra av vid närmsta avfart. Anledning till varför min gjorde så fanns det ingen som kunde svara på.

Det kanske finns något liknande på BMW?

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Uppdatering efter två år känns ju märkligt, men givetvis skriver jag här när och om jag får reda på vad det är som är problemet. Sedan dom fixade uppdatering och sensor, så har din bil inte krånglat då!?

elpe300
E6
123
E60
520d aut-06
Elpe300

Bilen har fungerat perfekt efteråt och fungerade förvisso bra innan det hände.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Många tidiga E60/ E61 mår alldeles förträffligt av uppdateringar av programvara för motor och växellåda. Det görs många gånger utan vetskap av ägaren undertiden den är inne på ordinarie service har det kommit till min vetskap.
Bil&Motorteknik har nyligen skaffat samma utr som BMW-verkstäder har för att kunan göra detta på E6X E9X modellerna och den används dagligen och det är på kundbegäran!
Mvh
Asken
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
En sån "banal" sak som låg batterispänning kan förorsaka diverse hyss och felmeddelanden. Jag fick problem med lite ryckig gång och felmeddelanden. När de kopplade upp bilen fick de felmeddelande om låg batterispänning. Gick inte att göra någon korrekt avläsning av övrig data förrän batterispänningen var åtgärdad. Efter en natts umgänge med en Cetek-laddare var alla problem borta. Bilen laddar som den ska, men tydligen så håller mitt batteri på att tröttna.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Efter snack med P&R Autoservice här i Helsingborg har dom beställt hem ett nytt och kraftigare batteri. Felkoderna ska läsas av när nya batteriet sätts i. (Dom var säkra på att det var batteriet som behövde bytas.) Man kanske skulle ta och svänga förbi BMW och få en uppdatering av mjukvaran!?
Tror ni det blir någon skillnad?

elpe300
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.