AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.120

Rengöring av tyg i coupé

Sida 1 av 2
Köpte nyss en 325 TDS sedan för en billig penning men det är lite fläckar i taket och på baksätet.

Har hört att det finns ett spray eller nått sånt som man sprejar på fläckarna och låter det torka, sen dammsuger man bort det.

funkar detta bra eller vet ni nå bättre metoder?
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag testade med en kökssvamp, och ajax på sprutflaska på mina fläckar. I taket försvann dom direkt, men i stolen blev dom bara större...

/ Leon
lät farligt, även fast jag har mörk inredning
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Jag har ljusgrå tyginredning, så i taket ska det väll inte vara någon fara...? Rekomenderar dock inte i sätet.

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Annars finns de något medel på biltema för sånt. Någon som har testat det?

/ Leon
hade tänkt pröva Turtle Wax Textile Extreme clean eller om BMW har nå bättre kanske det är att satsa på i stället
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
ja, det kanske är risk att det blir ännu större fläckar med biltema grejen...?

/ Leon
men å andra sidan om tvättmedel för textilklädel gör fläckar borde man kunna kräva ny klädsel med lite tur
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Det förstås... Men det lär väll inte vara så mycket dyrare med tex Turtels än biltemas ändå...

/ Leon
kolla på jula

gick kring 50-60 kr flaska om jag såg rätt
Stekaren
Eller så använder man thinner, nej det skadar inte.
BMW's Läderrengöringsskum funkar även på tyg. Annars rekomenderas VANISH OxiAction.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Men blir det inte en ganska stark lukt i cupén om man använder thinner?

/ Leon
mi
14
mickel63
X5 3,0i-03
Prova miljövänligt avfettning,funkar to.m på tyg...

måste man inte vara förbannat försiktig
Stekaren
Thinners dunstar och så även doft, det är det bästa man kan ha på fläckar och plastdetaljer iaf(typ dörrsidor när du slår i med skosula och gör fläckar).

Behöver inte vara försiktig men visst, gnuggar du på samma plastdetalj länge så kan jag tänka mig att det blir en viss skada.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enda som blir riktigt bra är att hyra en kemtvättmaskin och kemtvätta klädseln. Är den riktigt smutsig bör man applicera rengörningsmedlet så tyget får blötas upp sen skrubba med en rotborste och därppå suga upp det med rent varmt vatten. Först då blir det riktigt bra.
Mvh
Asken
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
När en klantskalle på bmws verkstad smutasde ner A-stolpen vid ett diagnostiktest provade jag rengöra med BMWs original Interior cleander och det fungerade klockrent, fläckarna försvann spårlöst, luktar gott oxå.
mvh
Tomas
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Jag har provat med Vanquish och Turtles senaste tyg rengöring som skall göra susen, på all fläckar......blev bara värre...dock var detta på en bmw 328 som jag hade innan min 525i.....så att lättast blir nog att lämna in bilen....

BMW - Bil Med Wingar
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Jag brukar använda Snowcleans Grovrent extra, plocka ut delen som är skitig spola med vattenslangen spruta på medlet och gno lite försiktigt med en diskborste och spola sedan rikligt med vatten. Jag lovar att det blir rent, brukar själv göra så. Låt sedan torka ordentligt.
jobbigt att ta loss taket bara, funderar på att lämna in den istället =/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.