AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.328

Låter som en diesel men går bra.

Hej!
Som överskriften lyder..
Är nybliven ägare till en "svart" bmw 318, rullat 16700 mil.
När jag startade den så bara *blä*, låter som en diesel! Men sen när jag körde den så kändes det jätte bra. Drar iväg som den ska och kanonfin i lådan!
Anledningen till att jag ändå köpte den var för att vi åkte 20 mil för att titta på den, jag "behövde" en bil och jag fick ett bra pris på den. Sen tyckte jag att den rullat "lite" så den inte borde vara allför sliten och den som sålde den hade haft den i 11 år!
Pigg bil, drar ca 0.7-0.8l/mil.
Fin olja(ej svart!), ljusbrun. Ryker ej, går jämnt på tomgången.

Vad för fel?
Ska slå en kik på kammen, men tror inte jag blir något klokare..

Bilen låter som en diesel vilken fart man än håller, blir bättre vid högre hastighet och lägre varv, men ändå detta dieselljud!
Kan en ventilinställning få bort dieselljudet?

Ska även kolla tändstiften närmare, kablarna såg gamla ut!
Vattenpumpen skall också kollas upp, men är det inget av dessa så får jag nog sälja den till någon mer kunig, har ingen större lust att meka just nu..

Något tips?
Min fråga är väl vad det troligen beror på varför den låter som en diesel men ändå går bra?
Mvh. dragon_lisa!!
M40-motorn som sitter i din bil är bland det minst hållbara (om inte minst) av BMWs motorutbud. Inte svårt att få rejält tickande ventiler pga att kamremmen slits ner fort.

Anthrax
Kamremmen har inget direkt att göra med att det tickar, men visst är livslängden kort på dom, ihop med m40-motorn.

Lisa:

Oväsendet kan bero på flera saker, men mest troligen en sliten kamaxel.
Prova att söka efter "m40", villet är kodbeteckningen av motorn i din bil.
Har du tur kan du komma lindrigt undan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Draven, Ventiltickandet beror på felaktigt ventilspel. Huruvida kamremmen är sliten eller inte påverkar inte ventilspelet och därför har det heller inte någon betydelse för ventiltickandet.

Lisa, hej och välkommen till forumet.

Som Draven påpekar så är motorn i din bil från en motorfamilj som heter M40. M40 maskiner har hydrauliska ventillyftare som ställer in ventilspelet med hjälp av oljetrycket. Detta gör att en manuell ventilinställning inte är möjlig på din motor.

M40 motorn har ett litet konstruktionsfel i toppen som gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så stor som den borde vara och som en följd av detta slits kamaxel + vippor fortare än vanligt (speciellt om det slarvas med service-intervallen). Sliten kamaxel påverkar ventilspelet och ger upphov till ett knackande ljud från motorn.

Även de hydrauliska ventillyftarna kan sättas igen om det slarvas med oljebyten och det gör att de inte öppnar helt ventilspelet blir lidande, vilket resulterar i ett tickande ljud mer än ett knackande.

Genom att kontrollera skicket på kamaxelnockarna så ser du direkt, vilket skick kammen är i. Det enklaste är att lyfta på ventilkåpan och inspektera kamaxeln. Man kan känna med fingret på själva kamaxelnocken och se om man hittar något slitage. Är kamaxeln sliten så kommer nocken att vara nergången och nockens yta kommer att ha en form som påminner om ett U, dvs att den är lite djupare i mitten än på kanterna.

Så länge motorn går jämnt och inte blåryker och har normal prestanda och förbrukning så kan du fortsätta att köra med bilen. Det gäller bara att man är riktigt noggran med att sköta oljebyten. Du behöver inte ha en dyr olja, det räcker att du har färsk olja i motorn och byter ofta (ca 500 mil) på så sätt ser du till att minska fortsatt slitage. Har själv kört mer än 2000 mycket hårda bil med en 318 med M40 motor som hade ett liknande motorljud som du beskriver utan problem. Givetvis beror det på hur illa sliten motorn är, men bara för att det knackar eller tickar lite lätt om motorn så behöver det inte innebära att motorn är helt slut.

Tänk bara på att kamremmen måste bytas var 4000 mil. Kamremsbrott leder till att ventilerna kröks och du åker på en motorrenovering.

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.