|
|
|
|---|---|
|
Enligt OBC ligger snittförbrukningen för en 750iAL - 91 på ca 7.4 liter/mil. OBC:s siffror stämmer överens med momentanmätaren som oftast visar en förbrukning på ca 0.8 liter/mil. I själva verket ligger förbrukningen på det dubbla. Eftersom motoronic arbetar med ett konstant tryck på insprutet och reglerar bränsleflödet till motorn genom att låta spridarna vara öppna olika länge, så gissar jag på att OBC:n mäter förbrukningen genom att mäta tiden som spridarna är öppna. Är det någon som kan bekräfta att det är så OBC beräknar förbrukningen? Om min teori stämmer, så borde felet ligga i att OBC bara mäter på 6 av 12 spridare. Någon som vet vad som kan vara orsaken till det hela? Tacksam för svar. ___ Bilbloggen: Länk | |
|
Kan mätarhuset vara bytt, så att det sitter fel kodplugg? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja det stämmer bra det. Jag misstänker att instrumenthuset kommer från en tidigare årsmodell av 750. Kodpluggen är säkerligen bytt eftersom mätarställningen inte stämmer. Ett annat fel är att hastighetsmätaren visar för hög hastighet, 140 km/h mätarfart innebär 120 km/h i verklig fart. Kan detta bero felaktig mätarhus eller felaktig kodplugg tro? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mätarhuset på 750 är graderat högre än på andra modeller, så det är minde avstånd mellan strecken. Sitter det ett 750-hus med 735-plugg, så får du båda dessa felen. Kan ju vara så enkelt att någon försökt fulfixa mätarställningen genom att byta kodplugg. Om mätarhuset är av generation II eller III, kan du få fram chassinumret genom instrumenttestet. Kolla sedan vad det kommer från för bil på realoem. Kan du tyska finns mycket att hämta här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Skulle ett 750 mätarhus med t.ex. 735 eller 740 kodplugg göra så att även varvräknaren visade fel? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Med en V-motor tror jag bilen bara räknar tändpulser från ena cylinderhalvan. I så fall borde varvräknaren visa rätt med kodplugg från en rak 6:a, medan från en V8:a visar för mycket. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vid ett instrumenttest visas: BMW NR 0000000 CODE NR 43145 K-ZAHL 4534 F.G. NR 0000000 SW Vers 0.83 Ska försöka gräva fram vad dessa siffror innebär. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.