|
|
|
|---|---|
|
Satt och kollade runt lite här på sajten, och råkade hamna under "servicepunkter": Länk Reagerade över att kontroll av kamkedja inte står angivet. Kontrollerar dom verkligen inte kamkedjan på BMW när man gör en service? | |
|
Svarar utan att veta egentligen.. Förr i tiden så ansågs det att BMW's kamkedjor med tillbehör höll "hela motorn ut" och kamaxelkedjan kollades nog inte då speciellt vid service(vad jag vet),senare tid så har det tydligen varit problem med åtminstone en del V8:ors kamaxelkedja(någon svag länk någonstans i kedjan+andra problem som kan störa "rörelsen" t.ex lös bult från oljepump)) så nu borde ju den tillsammans med oljepumpsbultar kollas mera noga tycker man kanske,men som sagt så TROR jag inte den kollas ändå :/ Jaja...be de kolla bl.a. kedjan+oljepumpsbultfastsättningen vid nästa service speciellt(antagligen mot en liten! extra debitering då).. Kan som kuriosa säga att kedjorna på mina M30 vagnar aldrig behövt bytas,mina nuvarande har gått 38500mil resp. ca 30500mil.. Mvh Janne. |
|
|
Fast jag gissar att även M30-motorerna gjordes "svagare" i början av 80-talet (när Motronicen kom?)! Min 3.0S -72 har dubbelkedja som lär gå "hur långt som helst" (skulle gissa åtminstone 80-100.000 mil). Min 635-motor från -84 har enkelkedja och det känns åtminstone som klenare! Per L |
|
|
Per>>>M30 även senare har ytterst sällan kamkedjeproblem trots skippandet av dubbelkedja.. Har faktiskt aldrig hört talas om "kamkedjeras" på M30 överhuvudtaget.. Vill minnas att vissa Mercedes hade dubbla kedjor på åttiotalet(fram till -88 om jag nu inte missminner mig),ändå så blev det ras där "lite då o då" :) Skulle vilja säga att M30 motorn tillförlitlighetsmässigt är en av de bästa BMW motorerna öht.. Mvh Janne. |
|
|
Japp! Skall man köra med problemfri maskin är det M30 som gäller! O den är ju bara för underbar i sång o karaktär...:-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Läster precis en begagnat test i Teknikens värld på Range Rover och där står att kamkedjan bör bytas vid 20000mil på dessa och som dom flesta kanske redan vet sitter det bmw:s 4.4L V8 i samt bmw:s 3 liters diesel sexa i dessa bilar , har dom fått saker och ting om bakfoten eller? Iannatfall torde detta gälla flera motorer ifrån bmw. | |
|
Hewi>>Kan egentligen bara svara för BMW's "äldre konstruktioner"(främst då M30 bilarna som jag haft kontinuerligt sedan åttiotalet),men för mig låter det "lite tagit ur luften" att även nya dieselsexan skall ha problem med kedjedriften.. V8:orna har ju enligt många problem med hållbarheten i ett lite längre perspektiv som jag redan nämnt,men har faktiskt aldrig hört att dieselsexan skall ha det "redan" vid ca 20000mil,allt naturligtvis beroende på skötsel också..såklart. Men visst kan ha fel där,kanske BMW's hållbarhet minskat i kedjetransmissionen pga mer komplicerad konstruktion nuförtiden..pga längre kedjor,dubbla kamaxlar osv Mvh Janne. |
|
|
Jag vet i stort sett "noll" om kamkedjor, men tittar jag genom oljepåfyllningslocket på M5'an där man ser kedjan, så ser den ju splitterny ut! Har även hört från många olika källor att kedja håller bilen ut. |
|
|
Jag tror, som flera andra av er, att kamkedjans livslängd är olika på olika BMW-motorer. Jag har heller aldrig hört talas om kamkedjeras på M30 (eller M10, för den delen, som har samma grejor), men däremot har jag varit med om att kedjan varit 'slut' på annat sätt. Främst handlar det om att den sträckts ut och blivit längre - detta får kedjan att 'klättra' på kuggarna på kamaxelns drev, vilket i sin tur orsakar rassel, slitage på kedjedreven och något felaktig 'timing' på kamaxeln. Detta är relativt vanligt på både M10- och M30-motorer som gått långt - paradoxalt nog tycks det vara vanligare på de äldre maskinerna med dubbelkedja än på de senare med enkelkedja. En 'släkting' till M30, nämligen M88 (M-motorn fråm M1/M5 E28/M635CSi) och i någon mån efterföljaren S38 (som satt i M5 E34) har däremot drabbats av kamkedjehaverier relativt ofta. Många M88 har fått sin kamdrivning 'uppgraderad' till S38:ans, efter haveri eller 'för säkerhets skull'. På V8-motorerna M60/M62 har kamkedjehaverier förekommit, så där kan det nog vara vits att byta efter kanske 20-25.000 mil. Värt att kolla kedjan då och då är det nog hur som helst, både för förslitning och 'sträckning'. /// Gunnar E. |
|
kamelkungen |
På saab 9-5 byts det kamkedjor på löpande band...sjukt Endel börjar rassla efter bara några tusen mil. |
|
Saabens kamkedjebyte beror väl inte på kedjan i sig utan det är en konsekvens av oil-sludgeproblemet. Kedjans sträcks då ut till max(15 el 21mm ut på sträckaren) och då byts den. ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.