AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.908

Är Luxautomobil AB samma som det tidigare Drottninghus automobile AB?

Sida 1 av 2
På samma adress (Luxgatan 3 på Lilla essingen) som det tidigare skandalomsusade Drottninghus Automobile AB har det nu öppnats ett företag som heter Luxautomobil AB. Sammanträffande eller?? Vill bara i förebyggande syfte varna hugade spekulanter för detta företag. Vi ska inte låta oss bli lurade ännu en gång. Ska med stort intresse följa vad som händer med dom.
Det är samma killar !!!!!
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Vad är det som gjort dom "ökända"? Nyfiken bara... aldrig hört talas om firman.
Alucinor - "Fiffel, mygel och bluff" sammanfattar det nog ganska bra. Sök i forumet för mer detaljer.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
LuxAutomobil har redan sålt ett flertal skruvade bilar. Det är bara att söka i forumet så får du upp mer detaljer.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Hur f-n kan sådana få tillstånd att bedriva affärsverksamhet? Kan man inte polisanmäla dom i förebyggande syfte på nåt sätt..
Nä, hålla på å lura hederligt folk - som gamla tiders hästhandlarskojare. Är det inte år 2006?
Tja, så länge Svensson är blåögd och köper skiten så kommer tyvärr marknaden för fuskbilar finnas kvar :( Men visst är det märkligt att de kan hålla på :(

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ny verksamhet igen på Luxgatan !? Essinge bil & Marine AB. Var där och provkörde en pärla idag. Den trevlige killen berättade att dom håller på att starta upp företaget.

Jag har kollat i bolagsregistret men inte hittat något AB med det namnet.

Vet någon om det är samma verksamhet som tidigare Drottninghus och Luxautomobil?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Med största sannolikhet. Inte ofta det öppnar en bilfirma 3ggr i rad i samma lokaler...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Shit !

Någon som har råd att ge ?

Jag provkörde en 330 CAB 2004 igår på Essinge bil & Marin, och den gick som en dröm och såg ut som nyskick (endast några få, lagade, små stenskott på huven, fälgarna utan anmärkning, inga parkeringsskador på dörrar etc. Såg dock inga tecken på omlackning.) och hade all rätt utrustning.

Den hade fortfarande tyska exportskyltar på men skulle enligt utsago reggas inom kort (själklart väntar jag till den är reggad innan ev. köp).

Dokumenten visade att den var servad lite tidigare än "normala 2.500 mil, varje gång, således var det ca 400 mil kvar till det jag tror kallas
Inspektion II. Senaste stämpeln var från senhösten 05 och den var på ca 4.000 mil vill jag minnas. På 1,5 år har den nu bara plötsligt gått 1700 mil varav ca 100 hit till sverige. (!?)

Serviceboken var tryckt 2004 vilket ju är ok. Instruktionsboken kändes helt oöppnad vilket kanske är lite förvånande. Tittar man inte i den någon gång, mina brukar vara ganska väl tummade (gör en hel del själv).

Mitt stora aber är ju den historia som Luxgatan 3 har med två klart tvivelaktika bilföretag de två senaste åren. (Drottninghus och Lux Automobil) samt att det nya bolaget inte är reggat i Bolagsregistret och telefonnumret inte finns på gulasidorna/hitta.se.

Bilhallen var i princip helt tom och jag fick intrycket av att man bara hade öppnat upp för att jag kom för att titta på 330an.

Samtidigt är jag ju sugen på bilen och priset blir nog rimligt med mer prutning men inte jättelågt.

Killen som hette Daniel sa föresten att han jobbat på BMW i Danderyd i 4 år.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den enda anledningen som jag kan förstå till de låga milen mellan 2005 till nu är att den bytt ägare som kört betydligt mindre. Men hur troligt det är vet jag inte.

Men jag råder dig att dubbelkolla historiken hos BMW Tyskland och ringa föregående ägare. Det brukar löna sig.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ta chassinummer och be en BMW-åf göra ett utdrag ur service och garantihistoriken. Då får du ganska snart koll på om serviceboken är falsk. Lämpligt som Herr GP skriver att kontakta de verkstäder som stämplat boken. I och med att bilen ej är reggad än så har ju bilfirman briefet från Tyskland och där kan du se alla tidigare ägare. Står också om bilen t ex varit avställd.

___
//Ulf
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ta en kopia på serviveboken och RING till verkstaden i tyskland och be dom verifiera servicarna.

En cab jag tittade på förra året hade alla stämplar från en niederlassung i Dusseldorf, såg mycket prydligt och fint ut. När jag sen ringde till verstaden, mycket trevligt bemötande och det gick utmärkt att prata engelska, visade det sig att bilen jag ville köpa ALDRIG satt sin "fot" där, trots allt.

Så kolla, kolla och kolla igen, det lönar sig att lägga ett par timmar på undersökning.

Om det bara är lokalen som är samma kan det kanske vara ok. Men förmodligen är det samma lirare som bara bytt namn, dom har ju gjort det förr och dom har väl inte helt rent mjöl i påsen.

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
För att inte förvirra, bilen jag tittade på såldes inte av Luxauto utan en annan firma, det jag ville visa på är hur enkelt det är att bli lurad av en servicebok!!!

Niklas

Fransosen
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Essinge Bil & Marine AB finns inte med i Bolagsregistret.

Om det är bra eller mindre bra vill/kan jag inte uttala mig om!!

Niklas

Fransosen
Tack för alla svar.

Jag är nu/snart (har lagt handpenning) lycklig ägare av 1 st 330 Ci Cab - 03. Men inte den från skumma bilfirman. Köpte en idag från blocket, helt privat. Ringde på annonsen som varit ute 1 timme. Sannolikt rekord, eller !?

Helt enligt min spec. inkl. hardtop och vinterhjul på orginalfälg. Nån repa här och där men det putsar man upp.

Kul då detta är min andra BMW i livet. Den första var en BMW 2000 med reg nr CYY 003, -72. Ännu mera kul då jag för fyra år sedan var på bilmässan och dreglade över just denna modell (faceliftad 03). Tänk att på måndag kör jag hem den.

Vi hörs vidare på forumet. Kul att vara med !

Kenneth
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Kenneth99: Grattis :-) Bra att du undvek skumma bilhandlare och hittade en riktig människa att göra affär med.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Härligt bilval, säg inte att den har M Sport paketet också?
Då blir jag avis.... :)
Hämtade min nya pärla igår kväll.

Den har sportstolarna (i hel-skinn) och M-ratt och 18" fälgar men inte M-paketets stötfångare, om jag förstått det hela rätt. Harman-kardon paketet också men inte Navi.

Kenneth

Hej!

Att direkt börja smått anklaga en nyöppnad bilfirma tycker jag är otroligt dålig stil. Vi har ingen erfarenhet utav vad som hänt i dessa loker tidigare. Tidigare hyresgäst flyttade ut för ett par månader sen, och vi har tagit denna lokal mycket pg.a utsikten över riddarfjärden samt att hyran är bra!

Och att inte namnet kommit upp i bolagsverket... Är det konstigt ? Vi köpte ett lagerbolag för 3 veckor sen och en namnändring och styrelseändrig vet alla att det tar minst ett PAR veckor att genomföra.

Sen till bilen som vi precis hämtat, jag själv hämtade bilen och ringde på servicarna som är gjorda. Har även kollat chassinumret med BMW. Inget konstigt. Och som nog dom flesta vet så är inte intervallerna satta till EXAKT 2500 mil på en bmw. Den kan skrika om service redan efter 1800 mil. Inget konstigt med det.

har ni något annat att fråga om, gör gärna det.

Mv.h

Essinge bil och marin.

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Essingebil: Ni ligger i samma lokaler som två gamla skumraskföretag och driver en liknande verksamhet. Lite som att råka heta Sigvard Marjsain och försöka lansera sig i politiken.

Om ni nu är ärliga får väl tiden utvisa men just nu får ni nog ta lite skit med tanke på vilken adress ni valt :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.