|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Lars Jakobsson |
Hejsan! Bilen är en M3 SMG II-02 Svensksåld. Har haft det här problemet nu ett tag: Vid hårda växlingar, speciellt mellan 1:an och 2:an bryter lådan och går ner i säkert läge (Dvs växeln blinkar bara och man måste släppa gasen helt för att han sla lägga i växeln igen) Detta kan även hända vid högreväxlar med mindre gas... Ibland blinkar "växellåde fels lampan" till och ibland, speciellt vid LC tänds den helt, när den gör det tappar man 2:a växeln helt och hållet enda tills man startar om bilen. Då är allt som det ska igen. Om man släpper gasen helt och hållet mellan växlarna så är det inga problem. Enda missljud jag har hört är att det kan klonka lite när han växlar ner automatiskt vid ett rödljus från 2-1. Och att det hörs att han försöker få i 2:a växeln när den försvinner... Bilen har varit inne och fått lådan uppdaterad på BMW, ingen skillnad. Enda felmedelandet var att en sensor för motorhuven var fel, så båda är bytta-utan resultat. Ska in nu den 6:e igen, BMW har inte en aning vad det kan vara. Nån som har nått förslag? Tack på förhand. Lars Min älskling: Länk |
|
det kan va sensorn vid motorhuven som spökar, har haft det problemet med att växellådan blinkar det berode på att sensorn inte var ner tryckt ordentligt ... |
|
Lars Jakobsson |
Fast dom är bytta, båda två för bara nån vecka sen..ingen skillnad. Dessutom borde man väl inte tappa 2:a växeln pga det? Min älskling: Länk |
| kanske fel på koplingen ?? vet inte men jag kan ju säga att efter ett par launch kontroll så mår inte bilen bra kan ja lova, orsaken till snabbt slitage kanske... | |
Lars Jakobsson |
Har börjat fundera på det med..kanske ingår i det mekaniska så försäkringen tar det? :P Men konstigt att han tappar 2:a växeln endå...:( Min älskling: Länk |
|
Har också hört från andra att sensorn för motorhuven kan ge just de här symtomen. Jag vet, det låter konstigt. Min bil: Länk |
|
|
Kanske kablaget till någon av sensorerna om de nu bytt dem, man kunde prova att bygla dem vid styrenheten ev. ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
ursäkta att ja lånar tråden lite men nån nämde koppling...har en 97as m3a å den slirar men bara på höga varv hehe som ni förstår....är smgn som den valiga m3lådan eller är de så att de e en helt annan låda.... jag hade i allafall fått för mej att de va vanliga m3lådan fast me hydralik som sköter både kopplandet å växlandet mvh pezen Länk |
|
Lars Jakobsson |
Stämmer bra, den är precis som den manuella frånsett hydraliken... Min älskling: Länk |
|
Koppla bort sensorerna! Det har jag gjort, har de väl börjat strula så håller de på tills håren blir gråa. |
|
Lars Jakobsson |
Gladiator´n Var kopplar man bort dom för att undvika andra symtomer? Borde väl vara nått man lika gärna kan göra sj? Känner du igen felet? Lars Min älskling: Länk |
|
(lars jakobsson) men gäller de även e36an??? mvh pezen Länk |
|
Lars Jakobsson |
chrel Vad menar du? Om Gammla M3 smg har sensorer med? Ingen aning... Min älskling: Länk |
|
lars; Jag tar några bilder på hur jag gjort och mailar dig så ser du. Kan nog hinna med detta imorgon kväll |
|
Lars Jakobsson |
Verkligen tacksam, äntligen slipper jag dom där :P Har väntat hela sommaren på det ögonblicket :) Bara hoppas det nu är det som är problemet... Min älskling: Länk |
|
Lars; Jag har skickat bilder. Hoppas det hjälper. |
|
Lars Jakobsson |
Gladiator´n>> Tack så mkt för bilderna, har kopplat bort samtliga sensorer nu. Dock så kvarstår felet, några fler förslag? ;) Min älskling: Länk |
|
hmm skall höra mig för lite...låter knas...återkommer. |
|
| tjena, jag hade nyligen problem med min växel låda... den la ur växeln ibland när man drog på och till sist gick den inte att köra, vägrade att lägga i en växel... då byttes hela hydralenheten till smg:n | |
Lars Jakobsson |
*Uppdaterar* Efter senaste besöket hos BMW konstaterades att ström impulserna till hydralenheten var för svaga vid hård belastining. Så, den 20/9 ska styrboxen bytas och blir det ingen skillnad så blir det en ny hydralenhet. Tydligen har dom bytt många av det senare i Stockholm... Ska blir mkt intressant att se vad det blir nu :P Min älskling: Länk |
Lars Jakobsson |
*Äntligen* Nu går han som han ska :P Det var styrboxen som jävlades..men nu är den bytt :P. Dock behöver nog kopplingen bytas..känns som han slirar lite på LC. Min älskling: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.