|
|
|
|---|---|
|
Har en 518 -90 som trycker ut vatten ur expansionskärlet i kylaren när termostaten öppnar. ser inte något onormalt innan dess utan vattnet håller samma nivå. Har bytt toppackning o planat toppen. Kan vara en liten spricka iof som inte syns. fuktar lite i avgasröret men inte mkt. Fråga: finns det något elektroniskt som styr cirkulationen på kylvatttnet? Har ny termostat o vattenpumpen e ok. normal temp i övrigt. Har luftat korrekt fyllt vatten bakvägen och låtit vatten sippra ut i luftskruvar. | |
|
Har du bytt locket? Det händer att de ger upp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jag får nog göra det. eller provtrycka toppen det fanns inga synliga sprickor när vi fick den planad iof men det kan vara små sprickor som sagt. Syns inga spår av glykol i cylindrarna eller tändstiften. tack! |
|
| Har du bra värme i kupén? Annars är det säkert luft i systemet trots allt. Det sitter ett paket med elektriska värmeventiler som ska öppna/stänga när du ställer temperaturen i kupén. Viktigt när du luftar är att alltid ha full värme på. Värmeventilerna brukar kärva och luften samlas före dem. Det brukar hjälpa att sätta på en lång tratt på expansionskärlet som hålls fylld med vätska. På så sätt kommer nivån i kylaren högre än värmeventilerna. Det kan också hjälpa att knacka lite på dem med en lämplig mejsel eller liten hammare. | |
| jag har bra värme i kupe´n och har kört med full värme vid luftning. tycker iof att nedre kylarslangen på vänstersidan (förar) dvs den smalare är kallare än de andra. Om toppen är sprucken borde den inte trycka ut vattnet ur kylaren redan innan termostaten öppnar i så fall? Ska prova att lufta igen! tack för tipsen. | |
| Det är ju inte lika högt tryck när motorn är kall, men visst kan det märkas. Bra värme i kupén tyder iaf på cirkulation, det är ett bra tecken. Det bästa du kan göra är att lämna in den på en provtryckning, samt ev. mäta CO i kylarvattnet. Då får du svar på om det är toppen/packningen eller inte. | |
|
Vet inte om jag lägger mig i diskusisonen i onödan, men tänkte minska risken för ett eventuellt missförstånd. Vard jag tror att Erik tipsade om var att själva locket till expansionskärlet kan ge upp. ...eller så var det bara jag som råkade missförstå första gången jag läste det, men att ni andra fattade... =) __ // Hiblopp |
|
|
...har dessutom haft semester alldeles för länge nu inser jag, shit va dåligt jag skriver! __ // Hiblopp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.