AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
671

AC-påfyllning efter vintern

Am
569
Ambush
540i/6-94
Hade bilen inne för kontroll av AC:n efter att den stått avställd sedan i november. På lokala BMW här i stan skulle dom ha 1500:- för kontroll och sedan ytterligare 1000-1500 för påfyllning och ev. reparationer. Kollade då med en kylfirma och dom tog 500 för kontrollen. Svårt val, körde dit idag och lämnade bilen. Efter 5 månader utan uppstart (jag har varit lat) så har det mesta kylmediat läckt ut men ingen läcka fanns så det verkar som att packningarna "återhämtar sig" när smörjningen återkommer. Tyvärr måste hela systemet tömmas innan man kan fylla på igen och i 540:n iaf så gick det i 1,5kg gas innan det var fullt igen. Allt som allt gick det på 1000 spänn. Slutsatsen av detta är alltså att det inte är löst snack att bilen måste startas emellanåt under vintern.
Humm.
Intressant.
Jag har haft AC i många bilar och alltid fått fixa med det på våren om jag inte har använt den.
Vilken firma lät du fixa bilen. Jag menar du lämade den ju inte på Rudvi.

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej nåt löst snack är det ju inte, det vanligast felet är kondensor läck och kompressortätning som torkar.
det är framför allt den som behöver olja även under vintern för att inte torka.Finns det gas kvar så brukar det inte vara nödvändigt att tömma systemet utan
det går bra att fylla på. Men det är ju en bedömningsfråga av den som gör jobbet .Men du kom hyfsat billigt undan än då tycker jag.
I USA fanns det engångs gasflaskor på mackarna med freon för att bara trycka i gas med de importerades av Hansen Racing ett tag men blev ganska kort därefter förbjudna.Många år sedan men ändå.

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Är R12 fortfarande godkänt i USA ??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ingen aning??

GLAD PÅSK !!
MVH
Hasso
Am
569
Ambush
540i/6-94
Micke: Jag lämnade in den på Lyckeby Kyl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.