|
|
|
|---|---|
|
Bilen var svårstartad och gick dåligt i morse. Verkar bättre nu, men det kommer lite vatten ur avgasröret. Jag misstänker trasig topplockspackning. Är i oslo över helgen och ska köra tillbaka till Stockholm i morgon söndag. Eftersom bilen för närvarande fungerar hoppas jag ju att vi ska kunna köra hem till Stockholm och vid behov ta kontakt med verkstad där. Men risken är kanske att vi då förstör motorn och får stora onödiga kostnader. Om man kör med trasig topplockspackning och ser till att undvika överhettning, vad riskerar man då för problem/följdfel? Johan | |
|
Lite vatten (inga stora mängder alltså) ur avgassystemet är inget konstigt, det blir ofta kondens där. Skulle topplockspackningen vara trasig så borde du se det i expantionskärlet, då det borde vara en sörja där. Oftast blir det att avgasterna & oljan som trycks ut i kylsystemet, då trycket är högre där, istället för att kylarvätskan trycks in i förbränningsrummet. Jag är inte HELT säker, men hört att det är så. Så tror att bilen är svårstartad beror på något annat än det. Lycka till iaf. |
|
| Om det nu ändå skulle vara packningen så är det ingen större fara så länge motorn INTE blir varm. Ibland så kan man köra riktigt länge med en småläckande packning. Däremot om motorn har tendens till att koka så skall du INTE köra med den!!! Det finns folk som snålar med bärgare och chansar med påföljden att dom får en spircka i toppen vilket renderar ett nytt topplock och en bunt tusenlappar. | |
| Jag har i och för sig hört från en BMW mek att blocket kan bli blästrat av vattnet om man kör riktigt länge utan att åtgärda problemet. Men då skall det ha gått långt... Vet dock inte hur mycket sanningshalt det ligger bakom hans påstående? Man bör i alla fall inte köra runt länge utan att åtgärda problemet. | |
|
Tack för alla svar. Det gick bra att köra hem hela vägen från Oslo. Inga symtom alls. Märkligt, men det var kanske bara något tillfälligt problem? Kanske att fukt hade trängt in på något sätt eller att det kommit vatten i bensinen? Jag har ingen bra förklaring, men jag hoppas att det var något tillfälligt som inte återkommer. Johan |
|
|
Det finns ingen koppling mellan vatten som kommer ur avgasröret och förbränningen i motorn, vatten i bensinen, läckande toppackning osv. Kondens pga förbränningen samlas i bakre delen av avgassystemet med dämpare osv, och det kan komma ut betydande mängder i vissa lägen, det ryms många liter där.. Läckande toppackning betyder övertryck i kylsystemet, aldrig vatten ut i avgassystemet, tänk på tryckskillnaden.. Ev vatten som står i förbränningsrummet vid start, kanske i värsta fall några cl kommer aldrig bak till utsläppet innan det förvandlats till ånga. En hel del motorer använder medvetet vatteninsprutning i förbränningsrummet, SAAB har bl.a gjort så, det innebär inget som helst synligt bak vid avgasröret i form av vätska eller ånga. Man måste betänka att det är 600-800 grader och 40-50 bars övertryck i cylindern vid förbränningsfasen, inget vatten kommer igenom där inte...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.