AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.380

Allmänt om snik-turbokonv; vad klarar orörda m20/m30/m50-motorer i laddtryck mm?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!
Mitt första inlägg i trimforumet:-), det handlar om överladdning av våra kära raka 6or.
Är helt färsk på överladdning av Bmw-motorer i allmänhet, men har byggt mycket Saab Turbo och kan det området bra.

Har i tankarna att införskaffa en E34 i vinter, och hade gärna velat använda några av alla de turboagg, IC mm som ligger och skräpar till att få lite mer fart i det tilltänkta vinterskottet.

Tonvikten med konverteringen ligger i budget-modellen; jag vill helst använda så enkla medel som möjligt och en stor portion "bonn-meck" för att få ut lite extra nm.
Jag har sökt och läst igenom trådar som behandlar ämnet men inet riktigt hittat svaren jag sökt..

Så till frågorna:

När det gäller val av motor;
är det någon faktor som gör m20,m30 eller m50 mer lämplig att utgå från jämfört med de andra?

Om vi nu förutsätter att bränsle finns och man använder en tillräcklig IC så man slipper spikningar pga detta...

Första frågetecknet blir toppackningen...vad håller den för?
När är det dags att kompsänka, kan man köra med std komp och att det håller i ett budget-bygge?

Vad klarar resp motor helt orörd ungefär av i form av laddtryck?
Jag gissar att om man i samtliga fall håller sig under 0,5bar så är det grönt ljus?, eller?

Vad är lämpligt nästa steg? Byta toppackning till en som både håller bättre och sänker kompet? Som modell PPF á 3000pix?
Billigare alternativ för mindre seriöst bygge som detta?

Vad klarar allmänt standard block, vev, stakar och kolvar av i resp motor?

mvh
HFR
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vad du än börjar bygga på så kan man säja att det kommer hålla för effekten som är lämpliget att ta ut för ett "vinteråk" om det nu är det du är ute efter. En Oöppnad M20 med 3mm MLS packning och ARP bultar håller förhållandevis bra till 350 Hk. Allt är ju relativet till vad du är ute efter..

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för svaret Kim.

Ok om jag specificerar lite så hade jag gärna velat plocka ut 300hk och 400nm.

Vilken motor har bäst grundförutsättningar och kräver minst insats i form av tid och pengar för att nå målen?

Är dessa siffror orealistiska om jag vill slippa lyfta ur och plocka ner motorn?

Är det realistiska mål utan att lägga altför mycket pengar på separat/nytt bränsle och tändning?

Har ingen vidare verkstad att tillgå, lyfta toppen och byta packning+bultar hade ju gått men där går nästan gränsen med de förutsättningar jag har då.

mvh
HFR

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Den effekten duger en M20 till, Skulle vara bra att byta koppling då dock. Om du ej har verkstadsmöjligheter hur ska du då kunna svetsa om grenrör, avgasrör, borra hål i tråg osv?

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
En annan fråga:
Hur väl fungerar tändningen i m20/m30/m50 när man turbokonverterar?

Har förstått att m50 har DI-system med separata spolar..och m20/m30 använder fördelare.
Kan man få systemen att sänka tändningen vid laddtryck?

Hade man på denna effektnivå (ca 300hk) klarat sig med resp std tändsystem (som inte sänker?) eller är det bara att gå på "riktiga" eftermarknadsgrejer om det ska bli bra?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej igen!
Jo verkstadsmöjligheter finns, bara det att jag inte kan ha en bil stående. Grenrör mm kan man ju bygga mer eller mindre utanför bilen och ta lite efter hand.

Borra hål i tråg?? Vad innebär det?, är det någon specifik mod för m20?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Borra i tråget måste du ju göra till oljereturen från turbon.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Aha, då är jag med..;-)
När vi ändå pratar om det; är olja in samt vatten in/ut något som kräver avancerat pyssel?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Skaffa en turbo som inte är vattenkyld. Angående Oljetillförslen och returen är det bara att söka om när du bestämt vilken motor du ska ha, Gemensamt är att man tar oljan till turbon vid oljetrycksgivaren.

Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.