AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.757

Hur dyr är en försäkring på M5 E34?

Farsan har börjat surra om att han skulle vilja köpa sig en lite finare bil på gamla dar.

Jag föreslog en drös olika modeller jag tyckte passade, och han har fastnat för en M5 e34.

MEN han "har hört" bland annat sv sina arbetskamrater att det ju är så dyr försäkring att man bara har råd att åka 2månader om år, typ.

Vad kostar det egentligen att försäkra en M5 E34?
Är det billigare med 3.6 eller 3.8?

Karln är nyss fylld 50år full bonus eller vad det heter och har eget låst garage.

Jag vet att man bara skulle kunna ringa runt och höra, men tänkte det skulle kunna vara kul att höra vad ni andra betalar.

Man vill ju gärna ha så billig försäkring som möjlig, så man kan serva desto oftare...

Kan tilläggas att han bor i ett mindre samhälle, alltså ingen storstad.

/Fredrik
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Det är som att svara på hur långt ett snöre är.
Det blir nog till att ringa runt själv och kolla upp vad premien ligger på för just din pappa. Det finns så många faktorer som spelar in så det är svårt att sia om vad det skulle kosta.
Men att han bara skulle ha råd att åka 2 månader om året på grund av försäkringen har jag svårt att tro på, då är det nog ett busskort han behöver och ingen M-modell.
Jag vet inte vad din far har för kriterier vad det gäller bil men det är inte helt enkelt att hitta en M5 E34 i ett riktigt bra skick. Gör som så att du läser begagnat guiden och kollar runt lite på M5 delen av forumet för att bilda dig en uppfattning av vad folk har problem med sina bilar för att få en uppfattning med vad du ska akta dig för.
Är det så att han har en slant att lägga på en bil skulle jag välja E39 M5 men det är min personliga uppfattning och jag kommer säkert att få mothugg av E34 fantasterna :)
Han gillar bara E34 modellen...

Men jag ville mest bara veta vad dom andra här på forumet betalar för sin m5a, mest för att ha något att jämföra med.

Han är fullt medveten att det kostar pengar att underhålla en sådan bil, och han är en riktig pedant så det blir nog att leta en bil ett bra tag...

Visst reservdelar och dylikt kostar en del flis men känsaln i en fräsh e34 är något av det bästa som finns, så då får det kosta...

/Fredrik
50år och full bonus med låst garage så lär han komma undan relativt billigt.
Gå in på försäkringsbolagens hemsidor så kan du genom att skriva persnr och reg osv få reda på vad det kostar. Sök på blocket eller bytbil så får du tag i lite regnr att kolla på. Då får du en bild på vad det kommer att kosta.

PÅ internet står det bara att speciella regler gäller för fordonet, sen ville jag mest ha något att jämföra med...

/Fredrik
sy
208
sysav
540iA Touring-98
För M5 3.8 -92 betalar jag 7000 kr/år 1000 mil samma för M5 -91 3.6

Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Min 3,6:a kostade knappt 1000 kr/månad halvförsäkrad, 1000 mil per år. Jag är 28 år gammal, bor i Gävle och har garage. Salus Ansvar var det billigaste bolaget för mig.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
jag skulle få betala ca 2500kr/år för trafikförsäkring 1000mil/år hos originalförsäkring. Betalade ca 1000kr/månad i helförsäkring. 27år utan garage

Dessa priser gällde för mig förra åter på en M5 3.6
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
17 papp halv på mig, 50 papp hel 22 år centralt

5 papp halv på far 47 år landsbygd utanför stad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.