|
|
|
|---|---|
|
Tjenna.. Ja jag hade ju som sagt ett litet problem med vevhusventilationsfiltret som nu är bytt.. Så nu läcker bilen ingen olja mer o ingen blårök längre.. Men temperaturen strular fortfarande.. jag kan tokköra inne i stan, varva upp motorn ordentligt o så.. men när jag kör på t ex motorvägen i 130 o gasar lite så går den upp mot det röda direkt.. sänker jag då farten till 70 eller dyl så går tempen tillbaka på nån minut.. vad kan detta bero på?.. termostaten som är kass eller? vattenpumpen borde ju funka eftersom den inte blir varm vid stadskörning.. | |
|
känn på den vita fläkten underhuven att den inte glappar och att det är lite motstånd i den när motorn e varm.. Tips.. moste inte vara det men är lätt att kolla så det inte är det... Ge han olja Bara!! |
|
|
Det låter som vattenpumpen är slut. Motorn utvecklar mer värme ju mer den belastas. Den belastas hårdare på motorvägen än inne i stan. /Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten är oftast stängd när bilen rullar i högre farter på landsväg kylningen brukar räcka till ändå om cirkulationen funkar. Kan vara så att impellerhjulet sitter löst på pumpaxeln och står still i konstantfart på högre varvtal men följer med vid lägre varvtal ?? Skulle byta vattenpump. termostat o termostathus samtidigt. ///MVH Hasso Länk |
|
ok får prova det... Åka o hämta lite prylar på måndag.. Behöver jag ta bort kylfläkten för att komma åt termostaten.. Och är det ett större ingrepp o byta vattenpumpen? |
|
|
jag böt lätt vattenpumpen på en timme schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
ta bort fläkten du får mycket mer utrymme obs vänstergängad sedan köp ett nytt termostathus det lyckas sällan att återmontera dessa.. obs ej dyrt schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gör typ på detta viset. Länk Och fyll gärna nedre slangen innan du sätter tillbaka den på termostathuset, brukar bli lättare att få gång cirkulationen då. ///MVH Hasso Länk |
|
Tja Vattenpumpen var kass hehe.. Plasten var spräckt så den snurrade nog inte mycke där inte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.