AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.144

Nya typen av ojetrågspackning tätar dåligt!

A
223
A A
540iA Touring -99
Ni som tänker ta ner oljetråget, läs detta!'
Bytte olja och filter häromdagen på min 730 V8 -92 och passade då även på att kolla att oljepumpen satt fast ordentligt. Tog ner tråget, alla bultar satt på plats men två var lösa. Den nya packningen till oljetråget, köpt hos BMW var av en ny typ, av metall och med en smal gummitätning längs den inre kanten. Monterade ihop allt efter att ha rengjort ytorna noggrant. Fyllde på olja och trodde att allt var frid och fröjd. På morgonen dagen efter upptäcker jag en oljepöl under min bil. Tillbaka til lyften, tappade ur oljan och ner med tråget igen och förstår direkt vad felet är. Oljetråget är tillverkat i pressad plåt. När man använder en packning av kork som satt där från början, så har plåten deformerats lite vid varje skruvhål. Ytan är inte längre plan utan består av en serie "gropar" mellan varje skruvhål. En tjock korkpackning klarar sånt, men den nya high-tec-packningen av metall med en liten smal gummitätning längst in har naturligtvis inte en chans att täta. Den verkar vara gjord för två helt plana ytor. De nya V8-orna har kanske ett gjutet aluminiumtråg? Ringde till BMW för at höra om det fortfarande fanns den gamla typen av packning av kork att beställa, men den hade utgått. Vad göra? Jo fram med stora tuben flytande packning och applicera rikligt på båda sidor. Morgonen därpå var det torrt under bilen.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Den nya typen av packning funkde bra för mig när jag kollade mina bultar för en månad sedan.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

AA: Om man alltid följer rätt åtdragingnsmoment uppstår aldrid denna sortens problem.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag fick knacka lite med en hammare runt skruvhålen på 750:ns undre tråg, för att det skulle bli plant. Hade jag monterad tråget utan att göra detta, hade det troligen fortsatt läcka med den nya trågpackningen som var i kork. Det finns lite bilder i 750-bloggen: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
A
223
A A
540iA Touring -99
Troligen har bultarna efterdragits vid tidigare service och/eller av tidigare ägare. Bilen är ju 14 år. Tror inte att jag själv kunnat rikta tråget så bra att det skulle bli tätt. Vill nog påstå att den nya packningen tillsammans med plåttråget kan vara en olycklig kombination. Är det någon som vet om de nyare V8-orna har aluminiumtråg?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det såg ut att vara av aluminium på min bil i varje fall.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.