AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.908

Nu har jag fått nog på Aftonbladets smutskastning av BMW

Sida 1 av 2
Kalla det snedtändning eller vad ni vill, jag är åtminstonde nykter. Men jag har fått nog av denna snedvridna smutskastning av bland annat BMW i Sveriges tidningar. Har därför skickat följande mail till kalle.jungkvist@aftonbladet.se

----------------

Hej.

Nu har jag fått mer än nog, detta har gått så långt att jag starkt överväger att polisanmäla Aftonbladet.

Vad jag är så upprörd över är att så fort en BMW eller något av de andra lyxbilsmärkena är inblandade i någon händelse så måste ni verkligen trycka på att just
en sådan bil var inblandad. Ofta är bilen i fråga stulen. Man ser aldrig att det står något om det är en SAAB eller Volvo eller något av de andra icke status märkena, då står det bil i texten, fast man ser tydligt att det är t.ex. en Volvo på bilden. Senaste artikeln är Emma Löfgrens artikel om Natascha Kampuschs fruktansvärda kidnappning.
I texten står det av någon outgrundlig anledning att kidnapparen hade en röd BMW när han letade efter henne i samband med rymmningen. Vad har detta med saken att göra?
Det hade räckt alldeles utmärkt med att skriva att han åkte runt i sin bil, finns ingen som helst anledning till varför bilens märke behöver avslöjas.

Det som händer när ni skriver på detta vis är att de flesta Svenskar drar alla BMW ägare över en kam och ger sig på våra bilar, det sparkas av backspeglar, ritsas in hatord i lacken, slits av antenner m.m. Vi får även utstå spott och glåpord från vilt främmande människor på bensinmackar och andra ställen.
De flesta bilarna ägs av helt vanliga löntagare som istället för att supa upp sina pengar på krogen lägger allt de tjänar på sin älskade bil.
Jätteroligt att sedan få bilen vandaliserad på grund av att tidningarna skriver som de gör.

Sker det inte en dramatisk förändring på denna punkt och gärna en skriftlig ursäkt till Sveriges hederliga BMW, Audi och Mercedes ägare inom en mycket snar framtid kommer jag att anmäla Aftonbladet för hets mot folkgrupp.

Hälsningar
Fredrik Malvefors
Laholm

----------------------

Expressen är minst lika duktiga kålsupare även de, skall se vad Kalle svarar innan jag drar iväg ett mail till utgivningsansvarige på Expressen.

/Fredrik
Dom har svarat på denna fråga tidigare då sa dom att allmänheten tycker att det är intressant att veta när BMW:ar varit med om incidenter. Volvo och SAAB är tydligen inte lika intressanta...

Ska bli kul att se vad dom kommer att skylla på denna gången.

Keep Your Distance!
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Eller så ger man bara fan i att läsa den där sketna tidningen....
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Kuriosa: I Italienska tidningar skriver man oftast att skurken körde en "macchina di grossa cilindrata", en "bil med stor cylindervolym". Det är ett sätt att säga samma sak som aftonbladet försöker antyda, utan att hänga ut något specifikt bilmärke...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

I Italien råder väl allmän hets mot bilar med stor cylindervolym (straffskatter för bilar med mer än 2,0 liter osv) och då skriver kanske tidningarna så för att nöta in ett ogillande mot sådana bilar hos allmänheten och framhäva att det är kriminella, oansvariga människor som kör dem. Kanske är det därför de skriver sådär istället för att nämna märket. Bara en fundering. Det lär ju helt klart gynna den inhemska biltillverkningen iallafall, har nog aldrig funnits en fiat med mer än 2 liter cylindervolym =)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Länk

Jag störde mig våldsamt på att Aftonbladet skrev i inledningen. "Som begagnade är de någorlunda överkomliga"

Har de någon verklighetskoll överhuvudtaget? Vad tjänar det till att skriva så?
En BMW E46 är inte dyrare än nån annan bil från de åren.

Har redan mailat om det. Såna där grejer ska man inte komma undan med.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Såg på tv att de bogserade bort en E31:a.
Går det att spetsa till en artikel så att den blir mer spännande så gör kvällstidningarna det. "Rånarna flydde i en svart BMW" låter därför troligen mer dramatiskt än "Rånarna flydde i en bil (eller för all del Volvo)". Eller "Direktör slogs på krogen" är tydligen intressantare än "Svetsare slogs på krogen", respektive "Slagsmål på krogen". Det gläder mig att fler än jag upprörs över den usla journalistik som erbjuds i dessa tidningar. Jag har i många år hoppats att de ska gå i graven (även innan jag blev ägare till BMW), men tyvärr finns det många som uppskattar dessa usla tidningar. Låt bli att köpa dem, det är enda sättet att få dem att ändra sig eller gå i konkurs.

Mvh
Mikael
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag håller med om det du skrivit men det där med hets mot folkgrupp kan ju inte vara allvarligt menat. Ingen åklagare i Sverige skulle gå med på att en folkgrupp definieras av vilken bil man äger/kör.

Bra inlägg.

I Aftonbladets, och flera andra halvdåliga publikationers värld är BMW vad många svenskar ser dem som att vara - dyra lyxbilar som framförs av brottslingar, pizzabagare eller ekobrottslingar. Syns våra bilar alltid under negativa omständigheter så tro fan att folk är fördomsfulla. ¨

Men BMW är ju trots allt inte ensamma om problemet då varenda svensk vet att S-klasse kör maffian, Jaguar rattas av skattefifflare och en 15 år gammal, småstylad SL500 av stans knarkkung.

Vi får dock inte förglömma det faktum att faktiskt vissa människor väljer vissa bilmärken i större utbredning än andra, och tysk kvalitet och hållbarhet tilltalar ofta fler än bara samhällets änglar - men det gör Volvos och Saabs också, så slutsatsen är att svartmålning beklagligt nog sker pga. av jantelagen och den ständiga avundsjukan gentemot fina bilar som inte är inhemska. Tidningarna skriver vad folk vill läsa, och i ett land där "Du ska inte tro att du är något" ekar mellan radhusen i varje villaförort är självklart varje ljusskygg incident med en BMW mumma att läsa.

Men glöm dock aldrig att den bil som varit inblandad i flest bankrån i Sverige är Saab 9000 Turbo ;)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
För majoriteten i befolkningen så stannar det vid en dröm att äga en ny BMW och den exklusivitet som omger märket både med bra och dålig publicitet är ofattbar. Idag är läget något annorlunda då man som medelinkomsttagare kan belåna sig upp till tänderna. Men med E3:an skapades gangstermyten och sedan dess har motorstarka bilar alltid varit intressant för sensationsjournalistiken. I min stad har 535:an & MB 300 och varit populära fordon för "outlaws" dom senaste tio åren.

Jag tror att om någon brydde sig om att jämföra begagnat bilar med tio år på nacken så skulle trenden kunna vändas då det inte är speciellt dyrt att äga en BMW el M-B. Ett exempel på motsatsen är VW, typ 1 var "folkvagnen" och även 1:a gti:n blev en mycket prisvärd gat-racer att jämföra med vad en gti kostar ny idag samt försäkring... men med ett märke som heter Volkswagen är det svårt att bli exklisiv.

När det krivs om BMW så står det väl sällan att det är en 316 el. 518 utan det ska se stort, tungt och dyrt ut.
Lite OT...

ostmacka :

Det har funnits/finns många FIAT-modeller med motor som är större än 2 liter. :)
Ostmacka; Den lagen/regeln i Italien är borta sedan ca 10år.

Mvh Stephan
- Per- Har du någon bättre idé om åtalspunkt är jag idel öra.

A Persson och mikaelodoris, jag skulle aldrig få för mig att köpa skiten, läser gratis versionen på webben då och då när jag vill uppdatera mig om händelser i världen.

Visst är det så att tidningarna skriver det folk vill läsa, men att spä på en felaktig bild full med fördomar år efter år är riktigt kränkande. Vi får väl börja skicka fakturor på reparationerna från vandaliserade bilar till kvällspressen.

/Fredrik
Stavros:

En märklig detalj är att under rubriken "minus" står det "nypris", föga intressant då det är en begagnat guide. Och att det i början näms att M3 CSL är svindyr för att längre ner i texten inte vara med överhuvudtaget... Reparationskostnader blir lite missvisande när dom inte blir jämförda med övriga bilar i storleksklassen.

Nu har ni noterar felaktigheter i något som ni känner till. Hur korrekt tror ni kvällstidningarnas "rapportering" inom andra områden som ni inte är lika bekanta med är? I de områden som jag behärskar förekommer alltid allvarliga fel som presenteras som fakta. Är ni arga på kvällstidningarna rekommenderar jag er att delta i korståget mot dem. Jag kommenterar alltid när någon jag känner visar sig ha en sådan tidning. Inte alltid så uppskattat och kanske lite onödigt, men man får försöka gräva där man står. :)

Mvh
Mikael
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Håller definitivt med om de fel de har om bilar. Sedan skall vi inte ens nämna kameror och telefoner. Man undarar ibland vad det har för krav på sina "experter" som testar. Som Mikale säger, man kan då fråga sig om det har något rätt när de skriver om politik, skatter etc. Vädret vet vi redan hur det är med. ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har aldrig köpt varken Aftonbladet eller Expressen, och kommer aldrig att köpa dessa skit tidningar. Sluta köp dom, det är det enda vi kan göra :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Håller med mikaelodoris, skriv mail till kvällspressen och tala om vad ni tycker. Får de inte veta annat så tror de att de skriver vad vi vill höra.

Vi kommer kanske inte så långt med detta, men har iallafall gjort mer än att knyta näven i byxfickan.

/Fredrik
KÖP INTE SKITEN!! Är verkligen rätta ordet. Varför betala för att läsa vinklade halvsanningar som ENDAST går ut på att sälja extra lösnummer.
Aftonbl. o Expr. skiter i vad som är fakta och sanningar utan går i första
hand på vad som säljer.

jag är så trött att alla svenska biltidningar ska ge volvo och saab så jävla mkt beröm även fast dme ej förtjänar detta.. är det tex ett test mellan en bmw och en volvo så påstår dem att volvon är lika bra eller bättre fast det i själva verket inte ens är i närheten av den verkliga sanningen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.