|
|
|
|---|---|
|
Så var man en lycklig (änsålänge...) ägare till en M3a. Min först M bil. Slog till på en 02a, silvermet, 6800mil, 16*9 NAV. Dock ingen TV, men det kanske man kan klara sig utan. Undrar dock två saker som jag märkt nu efter att jag kört bilen ett par mil. 1. Om man växlar "halvsnabbt" från 2-3 växel känner man i spaken att den vill "slå till baka" lite. Dock inget skrapljud. Tecken på sliten synkring? Hoppas inte... 2. NAV systemet (hela systemet inkl färdd. o stereo) går segt i menyerna. Kan ta upp till 1 sec innan den reagerar. Normalt? mvh Kalle | |
|
Grattis!!! Min bil:Länk Sebbe |
|
|
Grattis till en underbar bil :D Kan inte svara på fråga 2 då min saknar navi.. Dock så känner jag inte igen det fenomenet du beskriver på fråga 1, min ger inte nåt sånt slag tillbaka. Tror iofs inte de beror på synkringarna, då borde de skrapa vid växlingen.. Kan ju vara en början till slitage iofs =( |
|
| Grattis till köpet av din M-bil,alla M-bilar är fantastiska att köra. | |
|
Har haft en 03 med navi och BMW´s navi är seg som om det satt en Vic 64 och styrde menyerna. Har även kört med BMW`s nya navi 06, inte tillfredställande heller, dock snabbare. Låter ju lite oroväckande med lådan. Växlingen mellan 2-3 är förmodligen den som får mest stryk då ettan enbart är startväxel och 3-4 görs när bilen få upp acceleration och fart. |
|
| Jag vet precis vad du menar med ett lätt motstånd mellan 2:an till 3:an. Precis innan växeln går i så blir det en liten lätt motstånd (hack är nog fel att säga) och sedan sugs växeln in lika lätt som på alla andra växlar. Det är inget att oroa dig för. Allt är som det ska. Uppmärksammade detta på alla manuella M3:or jag provade innan jag slog till på min 01:a. Nu i början växlar du dessutom säkerligen försiktigt och lite långsamt och då känns det tydligare. | |
|
Håller med föregående talare och jag har samma "fenomen" på min. PMade en mkt duktig kille här på forumet (RS2) förut ang detta och fick detta till svar: "Tyvärr är den 6-växlade Getrag lådan ganska svåra att växla ifrån 1an till 2an så det är inte alls bara din bil. Oftast så är det hopplöst trögt när bilen är helt kall men det blir lite bättre när bilen är varm. Du kan testa att byta ut växellåds oljan mot den av BMW rekommenderade nya Castrol MTF-LT2 (finns bara hos BMW)." Navin vet jag inget om tyvärr för jag har ingen i min. Grattis till ett kul bilköp! |
|
|
Brunofarare, Din nya M3:a var verkligen grymt fin, håll putsen nu! /Johan |
|
|
Tackar! Ska göra mitt bästa, tack för senast föresten. De var trevligt. /Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.