AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.568

Trist resultat vid felsökning M5 E34 med Unichip

2x
7
2xM5
M5 3.6L Sedan -89
M5 3.8L Sedan -94
Skriver ej detta för att förmedla någon form av pajkastning eller att hänga ut någon med känner en skyldighet att dela med mig av en erfarenhet då andra kan drabbas.

Införskaffade en av mina två M5 i våras. En 3.6L i toppskick, svensksåld med skyhögar av dokumentation och servad enligt bok och lite därtill. Det enda som brydde mig lite grann var att föregående ägare för ca två år sedan låtit Unichipa bilen hos TS Motorsport.

För fyra veckor sedan vägrade bilen att starta. Felsökte enligt konstens regler men hittade ingenting. Drog ned bilen till aukt.BMW och läste i stora skåpet. Ingenting förutom att ADV relät alternativt ZF relät var trasigt...BMW visste inte ens vad det var???!! men det har med vindrutetorkarens hårdhet mot rutan i högre farter och relät för centrallåset att göra!! Har dessutom fått en varning om "Oeldruck sensor" trots att sensorn byttes. Började då ana ugglor i mossen. BMW kunde ej hjälpa mer att hitta felet så jag tröttnade efter en vecka och drog hem bilen igen. Drog en vecka senare ner den till en mycket kompetent man på ämnet vid namn Rigo i stan.

Han utredde snabbt att de signaler som kommer från vevgivare och Motronicen, som i sin tur går in i Unichip-boxen, ej kommer ut därifrån!..alltså..slutsats, något måste ha hänt i UNICHIP boxen.

Utförde ett samtal till de/den som utfört jobbet och beskrev i saklig mening mitt problem och vad som hänt. Fick ett antal dryga svar tillbaka "att det minsann inte är fel på Unichip-boxen och att de aldrig upplevt en box med fel". Mycket möjligt tänkte jag men om man har någon form av ödmjukhet för sina produkter så inser man att det inte är frågan om någonting för första gången får ett fel utan när detta sker. Så är det med allt och det följer vetenskapliga metoder. Något går alltid sönder någon gång.

Den/de som gjort jobbet blev dessutom uppringda av Rigo och där förmedlades samma dryga attityd. Karln har för tusan jobbat med M5 E34 sedan den kom!! Sagt och gjort ..en modul skickades upp för att kunna återställa allt till original för att se om det verkilgen hade med boxen att göra.

Vad hände då den Unichip-boxen kopplades bort?
Har tomten skägg?? Ryker det i skorstenen då man eldar??

Bilen startade givetvis som en klocka och idag, fyra veckor senare, kunde jag med glädje åter köra hem min nu fullständigt original ( förutom 19"hjulen ) M5 E34 3.6L.

Med svaret ringande i mitt öra då jag frågade montören om boxen och dess garanti " ja ett år, och ja visst du har ju konsumentköplagen grabben men då ska DU ju bevisa att det är fel på boxen!" kommer jag aldrig att vare sig rekommendera UNICHIP eller ta kontakt med firman igen, inte i något avseende. Damen är luttrad jurist så visst hade man nog kunnat bestrida och lagt krut på det men mitt bilintresse handlar inte om det.

Mina M5 kommer att gå helt original och om jag något gång får ett ryck att modifiera så kör jag upp dem till Jocke Qvarnström hemma i Stockholm där man iallafall bemöts kundorienterat.

Till slut..de är säkert många här som är nöjda med både UNICHIP och bemötande på sk prestandafirmor, bara att gratulera, det enda jag kan förmedla är en fråga man skall ställa sig när man vill åt dessa extra 20 hästar som går att locka fram i en redan optimerad sugmotor är:

Tycker jag att det är värt dessa tusenlappar, och är jag beredd att betala om/när det blir problem?

om svaret är Nej..håll dig till original. Oddsen för att hitta felet är större och i regel billigare med original i detta fallet.

Tack
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har också hört en massa som har problem med UNICHIP till M5 E34, en del vill inte erkänna det heller för den delen. Bilarna "brukar ibland" gå sämre än original, men de säger att de får mer hästkrafter. Jag tänker inte säga vad som är rätt och fel, är ju olika för olika exemplar, men du är inte den första som är missnöjd. Det kan jag lova!

Har sagt att original är bäst när det gäller M5 E34, men folk slänger i chip ändå. Först när de får kolvskador så ringer det en klocka. Verkar som att de måste bli helt 100% övertalade, men då får de ta skrotad motor också. Vet inte hur det är med UNICHIP, ska väl vara något bättre än de vanliga chippen från t.ex. Köhler.

Förstår inte hur de kan slänga bort pengar på chip när det finns viktigare saker att kosta på, som t.ex. service, osv.

//Schnitzer

M5 1995 Limousine: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Personligen så river jag fram vitlöksflätan vigvattnet och en klase speglar och lägger sen benen på ryggen åt andra hållet om någon visar mig ett parasitsystem som ju t ex. Unichip är och inget annat.

Vet man lite hur moderna styrsystem arbetar och påverkas av manipulation så är det en naturlig reaktion.

Dr Tinnitus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Håller fullständigt med ovanstående inlägg! Går bilen bra är det knappast varken värt pengarna eller någon ide att lägga in ett UNICHIP i en E34 m5! Dom få extra hästkrafter man får på toppen (det är ju det som "alla" verkar mest intresserade av) märker man över huvud taget inte i normalfallet! Det säger ju till och med sunda förnuftet! Jag menar 20hk till ovanpå 340 kan inte rimligtvis göra någon avgörande skillnad!

Men sedan finns ju dom fallen där BMW inte lyckats få sin standardelektronikbox att lira riktigt bra ihop med motorn! En sådan hade jag (en -95:a)!
Låg man på 1000-1500 rpm och gav gas (litet eller mycket) så började accelerationen med att motorn tvekade (tom ibland bromsade en aning) innan den började accelerera.
Låg man på jämn fart i tex 1500-2000 rpm (70-100kph) småryckte motorn hela tiden.
Även om det bara var jag, som förare, som kände det under körningen så var det mycket irriterande. Jag hade förmodligen inte stått ut med det i längden. Jo, jag är kanske petig för det var inte mer än vad många "fabriksoptimerade" bilar idag gör utan att ägarna i allmänhet reagerar.

Jag UNICHIP:ade således bilen! Inte för att få mer hästkrafter utan för att finjustera in motorelektroniken till just min motor! Och det blev skillnad! Stor skillnad! Minsta lilla gas och man kände direkt att motorn började dra kraftfullt så som man förväntar sig att en M5-motor skall göra. Smårycken vid jämn fart försvann nästan helt och hållet! Det blev en fröjd att köra den! Det var dyrt men det var det värt!

Och till sist:
- förmodligen är det alltid klokt vid felsökning att först av allt misstänka fel i piratgrejor som monterats dit
- Med mitt UNICHIP fick jag med en byglingskontakt som gjorde att jag när som helst kunde ta bort UNICHIP:et, sätta dit byglingskontakten, och köra bilen helt original utan UNICHIP.
- och tänk vad märkligt att företagare aldrig lär sig att ett stort mått av ödmjukhet och lyhördhet i allmänhet är bäst för affärerna. Det gäller för övrigt för oss kunder också!

Per L
Det skulle vara intressant att lyfta på locket på boxen och se om det går att konstatera nåt fel. Men då försvinner nog alla chanser att få nån slags ersättning.
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
nån som vet nån som kan läsa av ett chipp så man vet vad d e???? hur gör dom ...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.