|
|
|
|---|---|
|
provade med gps idag. min visar exakt upp till 170 i alla fall med 18"/40. vet nån hur skillnaden ska vara mot original på min 328?. alltså med originaldäcken. hur skillnaden blir i hastigheten oså. kört 240 utan o pressa spec mycket,den e chippad o highflowfilter o sportavgassystem. | |
|
Vad har du för bredd på bakdäcken? |
|
|
dom e 235 |
|
|
ILoveToRide, vad har bredden att göra med tråden?... Såfall profilen om något... Njae, teoretiskt skall det finnas en skillnad givetvis, desto större hjul desto slöare visar den på mätaren... Men iochmed profilen på däcken som sitter på orginalfälgarna är lite högre så kanske den totala diametern inte skiljer så mkt ? Det är ju fälg+däckprofil som är intressant, Mäter man omkretsen på hjulen på däckytan kan man ju beräkna skillnaden. |
|
|
Bredden är högs viktigt i frågan då profilen räknas på bredden. /Fredrik |
|
xcOOb |
med 265*30x19 så går min bil exakt vad mätaren visar enligt gps.. |
|
Där har du förklaringen, 235/40-18 har runt 4-5% större diameter än orginal vilket tar ut felvsisningen på mätaren. Räknat med 235/40-17 eller 195/60-15. Jag har 245/40-18 på en uppsättning, 5.4% större än orginal (235/40-17). Min mätare visar mindre än verkligfart med dem. Totala diametern av ett hjul är (bredden*profilen*2)/100 + tumstorlek*25.4 så får du svaret i mm. diameter och omkrets ökar naturligtvis proportionellt lika. |
|
|
Bra hjälpmedel för att beräkna däcksdimension finns t.ex på: Länk Skriv bara in originaldimension och önskad ny fälgstorlek så får man reda på rullomkretsen. |
|
|
Viktigt att påpeka... Mätaren visar alltid samma hastighet oavsätt vilken storlek man har på fälgar och däck. Det är bilens verkliga hastighet förändras. |
|
|
gör den det?. inte lagt energi på o ta reda på hur den funkar oså. nån som vet hur fort min 328 -97 limousine kan gå i verklig fart?. den e chippad med superchips o sportsystem från kattarna o bak oså misab highflowfilter. den gör då 240 på mätaren utan o plåga den spec. |
|
|
Ja mätaren funkar så att den räknar hur många varv lämplig axel snurrar och så multipliceras det med ett förbestämt tal (motsvarande orginal däckomkrets). Så om däckens omkrets ändras har ju inte systemet en aning om det. Hastighetsmätaren är ju bara kopplad till varvtalet. Det var det jag menade med att om(eftersom) mätaren visar högre hastighet än verkligheten vid ett visst varvtal med orginaldäck så får mer korrekt visning genom att öka däckdiameter. Alltså man kommer längre sträcka per varv, varvet/vinkelhastigheten är vad som är tidsenheten så verklig hastighet blir högre jämfört med varvtalet. För E36 verkar brytpunkten vara runt 4% större hjul. matrix om du vet varvtalet vid den hastigheten, hjuldimension och utväxling så är det lätt att räkna ut. |
|
|
ahhhhhh.... tack för infon mannen :). de var bra info det,funderar på o flytta fram mitt öppns luftfiler med värmeplåt by the way. ett filter från bsr,tänkte sätta en slang mellan filtret o lmm så filtret får i sig mer luft oså. vad tror du om det du som kan mycket? :). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.