|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hmmm knivigt värre. Om skivan skall rädda är nog gunnares förslag att slipa med HM-stift i en dremel användbart. Kanske du kan slå bort delar av svinpitten med en bra körnare så att det blir mindre att slipa alt att du kommer åt att borra bort skallen? Jag envisas med att negativt hävda att du inte klarar av att borra ur svinpitten såvida den inte är av undermånligt material. En svinpitt är normalt av snabbstål och då krävs hårdmetall för att ha en minimal chans att borra ur den. Och att borra med hårdmetall i handborrmaskin är inte att rekommendera pga borrens slitstyrka gör den väldigt skör. Lödda skär ökar dock chansen framför en solid hårdmetallborr. Installationsborrar för betong lär dock inte fungera. Metoden med gnistning används frekvent inom verkstadsindustrin för att rädda dyrbara detaljer efter brott på gångtappar. |
|
|
En variant som kräver att det finns en bit kvar på bulten är att glöedga den med en acetylenlåga. Efter ordentlig glödgning låter man bultstumpen svalna. Järn man glödgat krymper när det svalnat så de lossnar ganska lätt. Det räcker inte med gasollåga, det måste vara acetylen. |
|
|
Har själv djävlats med denna onödiga skruv en gång. Givetvis när jag var på Ringen och snabbt behövde byta en sprucken skiva. Fick låna borr och borrmaskin av hygglig tysk men till ingen nytta. När jag kom hem svetsade jag på en klump med migsvetsen vilket fick skruven att lossna så att den kom ut med handkraft( nästan) men med en polygrip på klumpen. Eftersom du inte har svets själv åk till nån som har . Om inte en kompis så till en verkstad , bör kosta betydligt mindre än alla de dyra borrar som blir förstörda.möjligen ännu bättre med gassvets. Samma teknik rekommenderas till avdragna luftningsnipplar som ofta går av. Lycka till! mrMPOWER |
|
|
YES! 163kr för en HSS borr med hårdmetallskär funkade perfekt, den skar igenom svinpitten som smör. Sen var det bara att nöta bort bultskallen med vanliga borrar. Lyckades få ur skräpet, och t.o.m. rädda (det mesta) av gängorna. Det borde ta mej fan vara skottpengar på folk som monterar broms/framvagnsdelar utan att använda kopparpasta.... blir ju så mycket lättare sen, kostar typ 1öre per bult man smörjer, 2 sek jobb att stryka på... varför görs det inte??? men, men, skönt att det är klart - skramlet från bromsskölden drev mig halvt till vansinne. |
|
| Nästa gång innan du förstör sexkanten försök med slagskruvmejsel med insexbit på, funkar för det mesta, även när kopparpastan glömts. Man bör dessutom vara sparsam med kopparpastan på ett sådant ställe, så att det inte kryper ut och lägger sig på skivan. Infettade bromsbelägg är ingen hit./ Vedbodtrimmaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.