AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.399

Hjälp, vad gör man nu? (bult vägrar lossna)

Sida 1 av 2
se
661
seb_540
328i M F30
Ajaj, skulle lossa den sexkants bult som håller fast bromskivan på min bil, men det satt stenhårt. Sexkanten blev snabbt rund, varefter jag borrade ur bulten med en 4mm borr, satte i en sk "svinpitt" och började dra. Tror ni inte att svinpiten gick av! Så nu sitter den sönderborrade bulten med en plugg av verktygsstål, vad göra? Måste man svetsa på något? Har ingen tillgång till svets. Annars, vad för kvalitet på borr behöver man för att kunna borra i verktygsstål? Var köper man så bra borrar? Lär inte finnas på clas ohlson...
se
661
seb_540
328i M F30
sexkantsbul = insexa, gick för fort där...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Borra ur hela bulten, och hoppas på att du inte sabbar jängorna. För skulle du förstöra dem så ska man behöver väl inte behöva skruva fast denna bult väl? Vet iaf att chevrolette corvette sitter skivan utan, endast att skruva fast hjulen så sitter skivan kvar. MEN som sagt, jag TROR att den bulten är till för att underlättar monteringen av fälgen, så lysna inte för mycket på mig innan du får fler svar detta.
Många bilar saknar den lilla skruven för att hålla fast skivan, man förlitar sig på hjulbultarna, och om ni tänker på hur liten skruven är så inser man snabbt att den kan inte ta upp speciellt stora krafter. Den sitter där mest för att förenkla monteringen av fälgen.

/Fredrik
se
661
seb_540
328i M F30
Jo, visst - men hur sjutton borrar man i verktygsstål? Mina vanliga gula BOSCH borrar (platinumbelagda snabbstål tror jag?) dog direkt när jag försökte... blev rök och slöa borrar, bara att kassera :(
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Stämmer bra det! Hade samma bekymer på en av mina tidigare bilar o struntade i den lilla skruven. Det hände inget när jag tog av hjulen nån månad senare, allt var på sin plats! :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nope, vanliga borr fungerar inte överhuvudtaget på denna typ av stål. Hade själv problemet när jag drog av en torx bits i en skruvstump som satt i min topp (nästa gång går jag nog direkt på att borra ur - omvägen med specialborr var inte speciellt roande).

Välsorterade järnhandlare och varuhus/affärer riktade mot bygg- och tillverkningsindustrin har den typ av borr du behöver, men glöm allt på Biltema, Clas Ohlson, Rusta, Bauhaus, Harald Nyborg, Hornbach osv.

Jag köpte själv ett 4,0 mm Ducarbo borr som är ett snabbstålborr men har pålödda hårdmetallskär (Duromax AB Länk har agentuen för Ducarbo borr) hos Eksandhs i Lund och det fungerade utmärkt. Var bara lite försiktig med det - vissa borr avsedda att borra i hårda meteller är lite bräckligare än vanliga (och ha inte alltför hög hastighet och använd skärvätska). Räkna med runt 150 kr för ett 4mm borr.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Intressant problem , jag har själv lyckats dra insexen rund , då borrade jag bort skruvens skalle så att bromsskivan kunde tas BORT.

Sedan borrade jag igenom det som satt kvar så att det bara fanns ca 1 mm gods kvar mellan hålet jag borrat och själva gängan i navet. gick då bort med en svinpitt och handkraft , de släpper lätt när spänningarna försvinner.

Hursomhelst rekomenderar jag dig att ta BORT bromsskivan först , sedan slå bort eller slipa bort så mycket som möjligt av svinpitten så att du har en PLAN yta att arbeta med , gör ett slag i mitten med körnare och börja borra ! går det åt 20 borr så gör det det.

svinpittar är enklare att slipa bort än att borra !

jag gör ett försök att länka till en enkel billig slipmaskin på clasohlson som bör klara jobbet :

Länk

Men ta bort skivan först det bör gå ! kanske följer då svinpitten med om du har tur ! jag antar att insexens skalle redan är helt bortborrad och att skivan altså mer eller mindre sitter i inget alls eller "hänger" på svinpitten.
se
661
seb_540
328i M F30
Alright, guldtips! Ska börja med att testa en sån borr med pålödda hårdmetallskär, när svinpitten väl är utborrad borde det inte vara några problem att borra/slipa ur resten av skruven och dess skalle (en del kvar av skallen) med en grövre borr av "normal" kvalitet... blir en tripp till den lokala proffsjärnhandlaren på måndag!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Äh... låt svinpitten sitta, och borra+gänga ett nytt hål på motsatt sida i navet. Eller strunta i bulten, den sitter bara där för att hålla skivan i läge innan fälgen sitter på.

/// Gunnar E.
se
661
seb_540
328i M F30
ok... problemet med det är att ta bort navet = ta ner hela fjäderbenet, samt byta bultarna som håller navet (sträckbultar). Bulten måste dock bort, då det finns tillräckligt med skalle kvar för att hålla fast bromsskivan, och svinpitten sticker ut några mm, så det går inte att borra bort skallen enkelt...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Lurigt... men inte behöver du ta bort navet för att borra/gänga i det?
Att få bort skivan är nog däremot ett måste, som du påpekar.
Kanske går att slipa bort resten av bultskallen, inklusive det som sticker ut av svinpitten, med en Dremel eller liknande. Länk

/// Gunnar E.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Svinpitten är förmodligen världens sämsta verktyg! Jag har faktiskt inte hört talas om ett enda tillfälle när en sådan funkat som det är tänkt...
netz
Jag har använt en huggmejsel och satt den ytterkanten av skruven å klappat till några gånger då brukar den krypa ur.

Håller med "enor"
Den där svipitten har en förmåga att låsa fast skruven istället för att lossa den = skräp verktyg
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Om du inte skall ha bromsskivan så kan du spräcka den.
Lars

Finbilen:Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här är det man ska använda istället för svinpitt skruven brukar förövrigt alltid släppa om man använder körnare och slår med huggmejsel har bara sönder den ändå mer Länk
Pe
130
Peteess
520i -88
Det verktyg som kallas "Svinpitt" är till sin konstruktion endast användbart om bulten sitter löst.
Eftersom den är konisk pressar den ut materialet mer och mer allteftersom man drar = bulten sitter ännu hårdare.

Gör så här: Man borrar ett hål, börja med klen diameter och borra en gång till med något större diam. (glöm inte kylspary och låg fart) använder en gängtapp för vänstergänga, sätter i en bult och problemet är löst.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ska du använda bromsskivan igen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Att borra ur svinpitten med handborrmaskin kan du glömma. De borrar som klarar att borra bort en svinpitt av HSS kräver stationära maskiner.

Har du inte möjlighet att ta en vinkelslip med kapskiva och kapa sönder bromsskivan runt skruvskallen? Om du får bort bromsskivan släpper dragspänningen på skruven och det bör gå att få ur resterna med polygrip alt körnare.

Annars finns det portabla gnistmaskiner för att gnista ur fastsatta bular. Bör väl finnas hos välutrustade bilverkstäder alt reparationsverkstäder för tyngre maskiner.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska väl förtydliga mig att Ducarbo borren (som jag nämnde tidigare) användes för att borra ur en avbruten torx bits (men använde en vanlig handborrmaskin). I det här fallet handlar det om en svinpitt - vet dock inte hur står skillnad i hårdhet och stålsort det är mellan en torx bits och en svinpitt.
se
661
seb_540
328i M F30
OK.... jo, jag hade ju tänkt att använda bromsskivan igen, har bara rullat några tusen mil. Skälet till att den måste väck är att bromskölden har lossnat, och skramlar rejält...

I vart fall, min sats med svinpittar åker nu i soptunnan, det var förstås helt logiskt som Petees mfl säger...

Tror det får ändå först får bli ett försök med handborrmaskin och borr med pålödda hårdmetallskär, om det inte fungerar blir det nog verkstadsjobb av det hela. Känns bara som ett nästan töntigt problem att komma dragandes med till en verkstad, hehe!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.