AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.922

Byte av servoolja E36 318is (BILD)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena, snabb fråga... Har sökt efter svar men hittar bara till E30... Liknande system, men vill vara helt säker.

Vilken slang (bult) ska jag lossa för att tappa ur servooljan... Bult 2 eller Bult 6?

Länk

Resten av proceduren har jag läst mig till, stå med motorn igång och ratta för att sedan spola systemet rent osv.. ;)

MVH// Jocke!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Eftersom oljan rinner neråt är det den undre (nr6).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Inte bättre att lossa bult 2 och låta servon pumpa ut resten av oljan genom den?...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hmm, systemet är ju likt många andra BMW-system ingen som kan hinta... Enligt tidigare trådar skulle jag lossa bult 2, och nu när jag får bult 6 så blir man lite kluven!

Jag bytar olja så fort som jag är säker på detta.
Halvdan
Jag lossade slangklämman vid 9:an för att få ur all gammal skit.Funkade fint för mig.Rätt eller fel vet jag inte men det gick bra med bytet iaf.Den gamla oljan såg inte fin ut...

(Bult 2 och 6 finns f.ö på två ställen..)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Åt vilket håll går oljan?,,, Genom kylsystemet och sedan in till motorn, för att sedan gå via den korta slangen direkt till behållaren..

Eller från behållaren,ner direkt till motorn, för att sedan kylas ner och åka in till behållaren igen.

Haha än fler tappningsställen folk använt, när vi ändå är igång? :P
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Så ingen annan har alltså bytt servoolja på sin E36? :P Halvdan, gör jag så stannar väl en massa olja kvar i systemet?...

Man ska ju ha systemet igång medan man sköljer ur med ny olja,,, för att sen skruva igen och fylla på...

Såå, which bult? =)
Halvdan
Precis.
Vi var två.En som fyllde på och en som vevade på ratten (med motorn igång).Gick åt en hel del för att rensa systemet.Jag band fast slangen så den var riktad ner i ett lämpligt kärl.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Så slang 1 är med andra ord returslangen? Då kan det funka om man lossar 9an ja.. Men att lossa 9an är ju samma som att lossa 6an.. Kanske lite lättare att komma åt från 6an.. underifrån.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej, bytte idag, jepp som Halvdan sa, lossade 9an. Fick ut det som kom från burken och sen satte vi på motorn för att få ut resten som e kvar i systemet... Sen täppte vi igen hålet efter 9an, med ett öronskydd. Detta för att nya oljan inte skulle rinna ut genom mynningen.

Vi började med att spola rent, starta och ratta... slängde in 1/4 liter åt gången för att spola rent, blandoljan kom ut genom den lösa slangen (9an)...

Upprepade 3 gånger... Sen satte vi tillbaka 9an... Fyllde upp med ny olja.. och så var de bara att köra...

Köpte Dexron III olja i Biltema, det får duga sålänge, sedan så känns det inte så jobbigt när man "slösar" oljan för att spola rent =).

Slutfärgen på oljan blev ju inte klarrött direkt... Blev mer som en "röd dimma".

Hade ett missljud från servon som försvann nu... Jag är nöjd änsålänge =)

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kan nån plocka fram bilden på alla bultar ni surra om? Hur mkt rymmer systemet?

Min skrålar lite också på vinterbilen. Det är lite låg nivå också. Men kollade på oljan idag och ja, det såg mer ut som en gruspöl i färg. Grå/svart. Så känner att de kan va dags å byta.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nån av de här kanske...?
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var ett tag sen RealOEM slutade med att tillåta länka direkt till bilder, så här kommer en länk till samma bild som det surras om
Länk

Förtydligande kring flödet:
- oljan sugs från reservoaren via slang #1 in i pumpen (denna är således en lågtrycksslang)
- pumpen trycker ut oljan via slang #5 (pga motstånd i styrservon är denna nu högtrycksslang)
- oljan går ut från styrservon via en oljekylare och tillbaka till reservoaren (denna är således en lågtrycksslang)

Systemet på min E34 535i rymmer 1.2 liter (utan LAD), men varierar såklart från modell till modell (och det får aldrig ut all hydraulolja ur systemet så räkna med i runda slängar 1 liter).
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tackar. Tro ja gör som övre talare att ta loss nr.9 och föröka spola ut så mkt som de går. Köper nog 2l då.. Nya oljan lär inte bli klarröd med bättre än dassgrå. Och förhoppningsvis blir man av med missljudet
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Borde denna olja funka? Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Jula va ju stängt idag. Nån som vet ifall OKQ8 har ATF passande en gammal e36? :) tänkte så ja vet vad ja ska kolla efter. ATF dextron 3 fanns ju men är de godkänt? Tänkte dra å byta ikv
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, den gamla ATF Dexron III standarden (vars licenser slutade delas ut för typ 10 år sedan) fungerar finfint. Det var den som användes i tex E30 och E34 innan man så småningom gick över till CHF 11S.

Eftersom du kommer att flusha systemet så behöver du inte oroa dig för att blanda CHF 11S och ATF III (dessa ska aldrig blandas).

CHF 11S har dock bättre egenskaper vid låga temperaturer, så om bilen står ofta ute i låga temperaturer så bör du överväga att fylla i CHF11S istället (blir lite skonsammare för systemet vid starter när motorn/oljan är kraftigt nedkyld).

Fast här i Malmö spelar det mindre roll, har fortfarande inte upplevt en enda gång nu denna vinter att temperaturen varit under under nollan när jag kört bil (trots att man kör i princip varje dag).

Men du har helt rätt, OKQ8 har en lämplig olja om du väljer ATF Dexron III spåret
215826 (1 liter)
OKQ8 ATF Dexron III

Annars har Biltema båda varianter
CHF11S Länk och ATF Dexron III Länk
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja e klar nu å de blev OKQ8 ATF dexron II/III. Använde bara 0,8 liter. Tog loss slang 9 och starta motorn. Sprutade lite här å var men de gick bra, fyllde på medans motorn gick till ja kom till rätt nivå. Nu är oljan mörkröd ist för helgrå iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.