AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.339

Problem med klimatanläggning på E46

Ka
11
Kantal
320d -00
Har problem med klimatanläggningen på bilen.
Märker ibland att det blir kvavt i bilen. 5-60sek efter att jag stängt av AC så öppnas något och luften börjar strömma in, då är det bara att sätta på AC igen.
Händer även om automatiken är avstängd...
Är ett irriterande problem!

Någon som varit med om liknande/samma och vet av en lösning?

PeterS
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Stänger du av ac´n med snöflingan är det helt normalt att det blir kvavt i bilen. Ingen ac=ingen avfuktning.
Ka
11
Kantal
320d -00
Givitvis så är AC igång, annars vore det inte någe problem.
Eller hur...

PeterS
Tycker att "player" var på rätt spår men utryckte sig lite fel kanske. Jag upplever faktist samma sak, men grejen är att du egentligen har tre lägen med acn på. den vanliga utan auto, med auto och auto med "snöflingan". Har jag "sf" på med så uppstår inga problem även utan aut. men kan däremot bli väldigt kallt, då brukar jag rulla ner ratten på instrumentbrädan tills det blir mer behagligt. Vet inte om det är nåt fel eller om det ska vara så faktist..

/// Bimmarkomanen
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kanske du har fått e46 standarfel. Glappande fläktmotstånd.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ett klargörande: Om ej snöflingan är aktiverad är inte kompressorn på.
Dvs ingen snöflinga ingen kylning. Dock fungerar naturligtvis fläkten.
Har samma problem med min. samt att ac lever sitt eget liv. låter konstigt ur fläkten samt att den reglerar hastighet själv.

Var upp på bmw och frågade och dom trodde det var fläktmotståndet sk igelkotten som gått. vanligt fel på bmw.

900kr skulle dom ha för en ny och jobbet skulle ta 45 min.

kan man byta denna själv ?? vart sitter den? kan det vara nåt glapp eller går den bara sönder ??

/7Tompa
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
thni02:
Guide till byte av fläktmotståndet. Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
såg att Player redan länkat...
le
74
lestander
320d Touring -01
tog mig 15min att byta fläktmotståndet skit enkelt!!
Men om det är trasigt så skall fläkten gå på fullgas eller så går den inte alls. alltså inget mellanläge,
Men Ac:en ska fortfarande fungera
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Kantal:
Lite svårt att fatta vad problemet är men menar du att om du kört med "snöflinga på" d.v.s. AC-inkopplad och sedan kopplar ur snöflingan så blir det extrem fuktigt och varm luft som blåser ur luftmunstyckena?

Detta beror nog på att den fukt som bundits kring kylelementet i form av frost smälter och åker med luften som när den är varm kan bara mer fukt än kall luft. Sedan blir skillnaden extra stor eftersom den kalla luften innehåller extremt lite fukt.
Ka
11
Kantal
320d -00
Auto PÅ
AC/Snöflinga PÅ
Efter ett kort eller långt tag så slutar det komma in luft i kupén!
DVS det blir kvavt.
Stänger jag av AUTO händer inget!
Höjer jag fläkten till max så ökar fläkten, men det kommer fortfarande inte in luft i kupén!
MEN
Stängar jag då av AC/Snöflingan så börjar luften strömma in i kupén igen efter ca 10-60sek.

Har dock redan lösningen på problemet...

PeterS
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Och lösningen var....?

Diesel-räsern
/Rickard
Ka
11
Kantal
320d -00
Lösningen är att byta två givare, en i direkt anslutning till
värmepaketet och den andra ska sitta i närheten.
ena kosta ca 280Kr och den andra ca 150Kr, sen tillkommer en arb-timme.

PeterS
er
45
erka
318i Touring -04
Kantal:

Vet du mer exakt vilka givare det var
har samma problem i min bil.

Har bytt fläktmotståndet men det gjorde ingen skillnad.

/erik
Ka
11
Kantal
320d -00
Vet tyvärr inte exakt, men de skulle sitta nära värmepaketet.
Kostade 1200Kr med givare att fixa hos BMW.

PeterS
320d -00
Nu med Xenon
Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Hade problem med värmen i min E46-99 också precis som en polare som har en 03:a. Det verkar som att värmepaketet i E46 är lite sådär. Jag bytte fläktmotståndet och ändå var det inge vidare bra värme, kyla fanns men värmen var det värre med. Det blev dock bättre med snöflinga på...?

E90 har klart vassare klimatanläggning!! Nästan i klass med Audi
Hej har länge sökt efter svar på detta men lyckas inte hitta dessa givare. Någon som kan hjälpa mig med artikelnr.
Mvh Fredrik
fa
23
farbror
335i -09
Bumpar denna gamla tråd då jag har liknande problem och frågor har lämnats obesvarade.

Äger sedan 1-2 månader tillbaka en BMW 320i -04 21000 mil med lite olika upplevda problem med klimatanläggningen. Bor i Stockholm och temperaturen har under perioden mest legat runt 0 men även neråt -10 samt på några plusgrader:

*Lagom temp har oavsett temperatur ute varit att ha den inställd på runt 19-19,5 grader på Auto, 22 grader blir HETT. Fel på någon/några sensorer/givare enligt tidigare ställda frågor i tråden?

*Defrosterläget skapar bastuvärme oavsett hur lågt eller högt jag ställer temperaturen. Se fråga ovan.

*AC-drift medför ett svagt metalliskt missljud som följer motorvarvet. Kompressor på gång eller kan det vara något billigare som en rem? Lämna in på "AC-rengöring"? (samt gärna tips om var isf)

*Utetempen verkar ta väldigt lång tid på sig att ställa om när man ställer bilen varmt, by design eller något fel? Stod i 5-10 min på tomgång i garage med ca 20 grader eller strax där under men utetempen gick inte över 0,0.

*Testade vid ovan nämnda tillfälle även om jag få någon kyla från AC:n, fick ingen vidare kyla, men kanske har det att göra med ovan beskrivna problem med antingen utetempssensor/sensorer i kupén?

*Slutligen luktar det inte helt fräscht i kupén, mer en doft av "damm/smuts" än någon vätska eller fukt. Friskluftsfiltret bytt för ca 1,5 år/1500-2000 mil sedan. "AC-rengöring"? Ventilationsrengöring? (Typ CRC Airco clean etc). En ordentlig städning med dammsugning kan ju kanske vara på sin plats även iofs.. ;)

Kan bara nämna att jag köpte bilen som trots det ganska höga miltalet känns perfekt i motorn, gått mycket landsväg och har fått ny olja varje år..

Tacksam för hjälp och synpunkter!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
På själva kontrollpanelen bredvid knapparna sitter ett litet galler, 1x2cm? Här bakom sitter ett fläkthjul som drar in luft som det sedan mäts tempen på. Jag har sett exempel på att detta fläkthjul snurrar trögt, dvs den drar inte in ny luft som förhoppningsvis är varm. Då tror den att det fortfarande är kallt i kupén och drar på mer värme ända tills det når varm luft och då börjar det med kallt, dvs långa insvängningar med stora temp.skillnader.

Så ut med enheten (bara att lirka rakt ut och bända försiktigt på sidorna med rundad skruvmejsel eller ngt), demontera och rengör om det går lite trögt. Obs, den ska snurra VÄLDIGT lätt och gå igång själv vid start. Trögt betyder att du får ge den hjälp på traven men sen snurrar den själv. Det går bra att köra kliman med enheten ute för kontroll av fläkthjulets start och funktion.
fa
23
farbror
335i -09
Tack för svaret!

Absolut värt att ta en titt på, dock känns det som att det bör vara något mer/annat som är fel. Den klarar ju att hålla en jämn behaglig temperatur när den står inställd på 19-19,5 grader som sagt.. 20 går nog också ganska bra iofs men tycker det blir lite varmt även där.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.